fredag 28 september 2012

Blå gryning - Maggie Shayne

Titel: Blå gryning
Författare: Maggie Shayne
Originaltitel: Blue twilight
Sidantal: 347
Förlag: Harlequin
Utgiven: 2012-08
Betyg: 3,8 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"De lockas av hans mörka illusion, för att sedan försvinna in i mörkret för alltid
Endover ser vid första anblick ut att vara en fridfull småstad, men under ytan sjuder en uråldrig och kraftfull blodtörst. När två unga kvinnor försvinner finns det bara en person som kan hitta dem: privatdetektiv Maxine Stuart.

Ingen annan dödlig vet så mycket om de odöda som Maxie, och den mörka kraft som kontrollerar Endover tänker använda den kunskapen för att förstärka det grepp han har över staden och över henne. Men inte ens Lou Malone, den ende man Maxie någonsin velat ha, kan övertyga henne om att ge upp korståget mot en galen mans begär efter makt."


Min kommentar:
Känner när jag börjat läsa att jag kommit in i mitten av en serie. Men boken har tillräckligt med tillbakablickar för att jag ska förstå vad allt handlar om, visst blir jag lite överraskad emellanåt men jag förstår grejen.
Så, vampyrer, en helt ny sort från de jag läst om tidigare. Det fundamentala är detsamma, de dricker blod, men annat har ändrats. Vampyrer är tydligen mycket starka men är otroligt smärtkänsliga och verkar inte allt för komplicerade att ha död på, och så vidare. Praktiskt, eller vad man nu ska säga.
Mellan Maxine och Lou finns en enorm sexuell spänning, detta är ju trots allt en Harlequin, och man väntar liksom bara på att de ska få till det med varandra.
MEN! Det kommer en massa emellan, en massa som man ibland blir helt uppslukad av och så glömmer man romansen. Är det bra eller dåligt? Bra tycker jag.
Det är spännande och intressant, speciellt att bli introducerad till en helt ny form av vampyr. En genre som jag trodde att jag hade gett upp för länge sedan.
Tillbaka till det här med att detta är en serie, döm om min förvåning när jag insåg att detta var del 12 av 19 i serien!
Min förvåning fortsatte när jag insåg att även om nästa bok, nummer 13, verkar fortsätta med dessa personer så verkar nummer 14 handla om helt andra. Men jag har inte läst dem så jag vet inte säkert, det var bara intrycket som jag fick.
Kommer jag fortsätta läsa? Kanske, detta var den senaste delen som släppts på svenska så jag väntar tills nästa del kommit ut, har inte direkt lust att börja läsa allt från början, det känns så avigt när jag läst något i mitten. Men vi får se.
En bra bok, spännande och lite nytänkande.

Finns i pocket hos Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar