fredag 24 januari 2014

Liftarens guide till galaxen - Douglas Adams

Titel: Liftarens guide till galaxen
Författare: Douglas Adams
Serie: Liftarens guide till galaxen #1
Sidantal: 221
Bindning: Pocket
Förlag: Månpocket
Utgiven: 1988
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Arthur Dent upptäcker en morgon att hans hus håller på att rivas, till förmån för en ny motorväg som skall byggas på platsen. Då han ligger i sin morgonrock i leran framför en bulldozer i protest mot rivningen dyker utomjordingen Ford Prefect upp. Ford är anställd av redaktionen till det digitala uppslagsverket Liftarens guide till galaxen, och tar med Arthur till den lokala puben. När de är på puben händer det saker, en Vogonflotta bestående av jättelika rymdskepp uppenbarar sig på himlen, de "skall bara" spränga Jorden för att ge plats åt en intergalaktisk motorväg. Ford och Arthur lyckas lifta med ett av rymdskeppen, i samma sekund som Jorden sprängs ..."

Min kommentar
Först tyckte jag att den här boken var konstig, jag hade väntat mig en rolig bok men det fick jag inte. Så jag släppte de förväntningarna och fortsatte läsa, då blev det riktigt bra. Och DÅ blev det roligt, mot slutet skrattade jag högt flera gånger och riktigt njöt av läsningen.
Det är en bok som stannar i ens tankar medan man läser, en sådan som man funderar lite extra över. För det ska den ha en hög poäng, för det i kombination med humorn och kreativiteten.

Men det finns lite negativa saker: i vissa fall förstår man att författaren vill göra narr av folk, men ibland går det lite överbord.
Det är ibland som om författaren sveptes med i en våg av kreativitet som ebbade ut lite för tidigt vilket gjorde att en egen våg fick skapas. Jag försöker måla en bild av hur läsningen kunde kännas stundtals.
Talspråket i boken får också ett minus, jag hoppas att det bara var i min utgåva men jag gillar fortfarande inte att se "dom" i böcker, här är det ändå värre: säjer, nåt, huvet osv....

Men jag måste beundra hur några av de stora filosofiska frågorna byggts in, särskilt gillar jag allt som handlar om mössen. Hur kan man egentligen veta vad som stämmer och inte? Egentligen?

Det är en bra bok, lite svajig i kvalité men helt klart läsvärd!

Finns att köpa på Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer: