fredag 24 januari 2014

Frozen - Disney gör det igen

*VARNING! Har du inte sett filmen än så kanske du inte vill läsa det här inlägget innan du ser den!*

Baserat på titeln så tror ni kanske att det här ska bli en hyllning? Nja, inte direkt faktiskt. För Disney har än
en gång lyckats befästa det heteronormativa med att den enda kärlek som kan finnas mellan två människor av samma kön är syskonkärlek. Annars är det man-kvinna som gäller.
Samtliga kvinnor har kjol/klänning och alla män har byxor.
Och såklart finns det traditionella inslaget av att kvinnan inte klarar något utan mannens hjälp, nu pratar jag om Anna. Elsa bryter ju faktiskt normen här genom att slå sig fri och faktiskt ge ifrån sig en del självständiga vibbar, det är också det som får mig att gilla filmen. Det samt Hans, en intressant karaktär som är lite utanför Disneys comfort-zone. Mycket skulle kunna skrivas här men det kan jag inte utan att spoila hela filmen.

Sedan kan jag inte låta bli att reagera över att det finns två kvinnor i hela filmen (förutom någon statist hit och dit). Till och med älgen är en "Sven". Men men, annars är det ofta bara en, så detta är ju ett steg i rätt riktning.

Och snälla, snälla, Disney. Skulle man någonsin kunna ha med en huvudkaraktär med normala proportioner på ansikte och kropp? För varje film verkar midjorna bli smalare och ögonen större (kvinnor), det är faktiskt lite läskigt. Männen blir snarare längre och biffigare, här finns en liten variation men alla* är vältränade och längre än tjejen, något som också skulle kunna ifrågasättas ganska mycket. Tänk på alla kortare killar där ute?
*Undantag: herren från Weaselton, som förövrigt porträtteras som en något elak människa.

Elsas låt är mycket mäktig, tummen upp för den! Jag kan ha sett fel, men fick hon inte mer smink på sig när hon slog sig fri? Jag tyckte att det såg ut som det. Vilka paralleller ska man nu dra ifrån det? Man måste inte dra några paralleller men det finns ju såklart en anledning till att man gjorde så, och då undrar jag hur man tänkte? Frigjorda kvinnor sminkar sig mer? Jag fnissar faktiskt lite vid tanken, de här tankegångarna kan gå hur långt som helst och jag brukar börja fnissa för det känns så dumt ibland.

Sensmoralen i filmen är ju också riktigt intressant, inspirerat av något som är vanligt idag kanske? Det där med hastiga beslut? Den känns ju intressant om man kopplar den till skilsmässostatistiken i alla fall. Ja, detta lät kryptiskt men jag tror att de som sett filmen förstår och de som inte gjort det inte kommer att bli allt för spoilade. Hur som helst är det ganska fräscht och återigen lite utanför Disneys comfortzone.

Varför skriver jag det här? Jag vill sprida ett annat perspektiv, en chans att titta en gång till på en film och tänka "hmm....". Jag vet inte hur det det som förmedlas i filmen kan påverka andra människor, för visst påverkar det oss på ett eller annat sätt utan att vi är medvetna om det. Kanske inte så storskaligt, men det finns där. Som en snöflinga som landar på en annan, en är knappt någonting, men får den sällskap kan det bli märkbart. Mängder med paralleller skulle kunna dras men jag kommer avstå, det är upp till var och en.
Jag har analyserat en del film ur genussynpunkt via utbildningar och ville för en gångs skull dela med mig av hur man också skulle kunna tolka och se, för vissa är det intressant och för andra är det ointressant eller direkt provocerande. Jag menar inget illa i vilket fall som.

Självklart är det en sevärd film, helt i Disneys anda.