torsdag 12 september 2013

Game of thrones-funderingar 1

Eftersom det kommer ta lång tid för mig att läsa ut den här boken så tänkte jag bjuda på lite av mina tankar
längs vägen, känns det intressant? Skriv gärna en kommentar, om det inte är intressant så finns det ju ingen anledning till att jag skriver om det ;)

För er som inte läst boken och som ännu tänker göra det, läs inte vidare. Det finns en stor risk för spoilers.

Jag har kommit ungefär 180 sidor in i boken och är för närvarande hos Jon som kämpar med att acceptera sitt öde, ett liv på the Wall. Han är illa omtyckt och har blivit hotad och det hade kunnat gå illa för honom om inte en auktoritet gripit in och stoppat ett pågående anfall.

Nu kommer det intressanta. Auktoriteten (som jag väljer att kalla honom, kommer aldrig ihåg vad han heter) påstår att Jon har något att göra med anfallet, att han framkallat det genom att själv agerat mobbare eftersom han kommer från en privilegierad uppväxt, något som Jon aldrig sett det som. Han har haft så mycket fler möjligheter och fler lärare än någon av de andra människorna, han har haft en trygg uppväxt även om det saknats lite på det känslomässiga planet. Men han har haft det förhållandevis riktigt bra, han har bara inte insett det. Ännu. Men det smyger sig på ju längre han är i det kalla helvete han ska kalla hem för resten av sitt liv.

Snacka om att jag direkt gick från "Stackars Jon" till "Ändra på dig Jon!", för det blev så glasklart. Jag har börjat hoppas på att han ska lära upp sina "fiender", men har inte sett det ännu. Men visst är det en spännande tanke om att man i vissa fall kan ha "gjort" något själv för att det ska hända? Kände inte alla någon under skoltiden som på något sätt var rikare (rikedom kommer i många olika skepnader) än de andra och som därför betraktades med avundsjuka? Tankegången är en liten ögonöppnare, i alla fall för mig och i alla fall med fallet kring Jon. Det gör att jag tycker mer om Martins författarskap, att man kan ge ögonöppnare till läsarna är en konst få förunnat och jag hoppas att det sker fler gånger.