måndag 7 januari 2013

DN skriver om Fem-böckerna och väcker gamla minnen till liv och även en del funderingar

Väcker minnen...
Källa
Läste inte mindre än två artiklar angående Fem-böckerna, något som fått mig att vilja läsa om böckerna igen och igen.
När jag var liten (som man brukar säga när man pratar om en ålder allt från 1 år till 15 beroende på hur gammal man är när man säger det) läste jag Fem-böckerna flitigt. Tror faktiskt att jag läst alla som kommit ut på svenska, skam om man missat någon!
Det var spännande, stundtals läskigt men så otroligt bra ändå! Vilken verklighetsflykt! Att följa med dem ut på äventyr kunde vara det bästa som fanns, när mamma kom hem med nya Fem-böcker från biblioteket så var det en fantastisk dag.
Har du något liknande minne från din barndom?
Men trots alla dessa känslor av nostalgi så vägrar jag röra böckerna igen, det har bara hänt allt för många gånger att jag hittat något som jag gillat som liten, testat det igen och inte alls tyckt lika mycket om det. Det där skimret som bara kan uppstå när man ser på saker genom ett barns ögon finns inte längre, även om jag kan misstänka att en del kan komma tillbaka när man själv får barn, men jag är inte säker.
Funderar dock på om jag inte ska se om jag kan få tag i filmatiseringen som gjordes av böckerna, som jag mindes så var den riktigt bra. Men det är också något som ska övervägas, jag vill inte förstöra några minnen.
Kommer så väl ihåg dem.
Källa
På DN går man in på de rasistiska aspekterna, på begreppet pojkflicka och vad det kan tänkas betyda och så vidare, jag funderar mest på om man verkligen behöver analysera allting? Man skrev så DÅ, det är såklart det inte ser likadant ut nu. Och som det ser ut nu kommer det inte att se ut om 100 år, gissa om de kommer att hitta fel på dagens skriverier i framtiden...
Vad jag försöker säga är att jag undrar ibland om man kommer så långt med att analysera så mycket, självklart ska man ifrågasätta, reflektera och vara medveten, men finns det ibland inte andra saker som det var bättre om man la energin på?
Ta inte detta allt för allvarligt, det är bara en liten fundering som idag riktar sig till just de här böckerna i samband med artiklarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar