fredag 13 januari 2012

The Hobbit - J.R.R. Tolkien

Detta är en viktig del av Tolkiens serie om ringen och jag tycker att det är synd att jag upptäckte den först nu, den är fantastisk!

Här får vi på allvar se hur Bilbo kom över ringen och vilken nytta han fick av den. Man får också se hur dvärgarna står i skuld till familjen Baggins och hur deras namn fick sitt rykte.
Ringen var inte bara till ondo och mer historia avslöjas, tillsammans med mycket av Tolkiens storslagna fantasi.

Jag älskade den här boken, den var underhållande och väldigt, väldigt bra skriven. Jag rekommenderar denna varmt till alla och envar! Den kommer även på bio i december. Kanon!
Tolkien hade uppenbarligen en otroligt stor mental karta över sitt fantasiland, och han verkar aldrig glömma ens de minsta elementen.
Han har den här boken igenom en kontakt med läsaren och blir nästan som en riktigt bra berättarfarbror, man får nästan lite overkliga känslor som är svåra att beskriva.
Som sagt, den rekommenderas varmt! Jag läste den på engelska och kan därför inte säga så mycket mer om den svenska versionen än att jag hört att nyöversättningen ska vara mycket bättre än den gamla.

Svenska alternativ (ett urval som alltid):
Inbunden, nyöversättningen, 234 kronor - klicka här
Inbunden 169 kronor - klicka här
Häftad nyutgåva i serieformat, 219 kronor - klicka här

Engelska alternativ:
Inbunden 130 kronor - klicka här
Häftad 98 kronor - klicka här
Pocket 72 kronor - klicka här
Samlingsbox med alla böckerna i pocketformat, 225 kronor - klicka här
Samlingsbox med alla 4 böckerna i serien om ringen ILLUSTRERAD, häftade, 404 kronor - klicka här

2 kommentarer:

  1. Bilbo, som den hette när jag läste den, var min första kontakt med Tolkien. En av de bästa böcker jag läst :)

    SvaraRadera