söndag 15 januari 2012

Änglar och demoner - Dan Brown

En av de första böcker som Dan Brown skrev om Robert Langdon om jag inte misstar mig.

Likt Da Vinci-koden så har Dan Brown skrivit en hissnande bok med många komplicerade vändningar och en inte alls självklar upplösning. Man har verkligen ingen aning om vad som ska hända.

En ny påve ska utses i vatikanen, men det blir inte som man har tänkt. Alla de kardinaler som man haft som sina favoritkandidater försvinner.
Ett gammalt mytiskt brödraskap kommer fram i dagens ljus och Robert Langdon måste kämpa mot klockan och mytiska händelser.

Detta är ett av de få fall där jag tycker att filmen nästan var bättre än boken, det var verkligen en kanonfilm med jättebra skådespelare (tryck här för att komma till filmens hemsida).

Boken är bra, Dan Brown gör en sällan besviken, och jag kan fortfarande rekommendera den. Men jag har läst alla hans böcker och tycker att detta är ett exempel på en tidig bok som visade att de efterkommande böckerna verkligen skulle bli kanon. Han visar att konspirationerna är uttänkta och verkligen geniala.
Om du läst den här och tyckte den var bra, se då till att läsa de andra som kom efter, de är ännu bättre!

Svenska alternativ:
Pocket 94 kronor - klicka här
Storpocket 74 kronor - klicka här

Engelska alternativ:
Pocket 69 kronor, filmomslag - klicka här
Pocket 85 kronor, filmomslag - klicka här
Häftad 72 kronor - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar