lördag 5 oktober 2013

Häxprovet - Maj Bylock

Titel: Häxprovet
Författare: Maj Bylock
Bindning: Inbunden
Sidantal: 125
Förlag: Rabén och Sjögren
Utgiven: 1998
Betyg: 5 av 5

Baksidestexten:
"Rök...
Gnistor flyger upp ur stugans tak! Anneli blir stel av skräck. Snart flyr hon in i den tysta mörka skogen men också bort från sina minnen. När hon möter den trollkunniga gamla Ylva minns hon inte ens sitt namn. 
I Häxprovet möter du också det mystiska bergsfolket, den underlige främlingen som kom om natten och andra gestalter från förr i världen. Särskilt Ylva, som visste så mycket, som kunde läka och bota. Hon som människorna i socknen kallade häxa...

Berättelsen bygger på några rader ur ett domsprotokoll från 1600-talet om en 11-årig flicka som ställts inför rätta då barnen hon skulle passa blev innebrända."

Min kommentar:
Den höll! Efter all den här tiden så höll den fortfarande! Jag var så orolig för att jag skulle bli besviken efter all tid som gått sedan jag läste den sist. Men icke, den var bra!
Det är ett enkelt språk och en bra historia, önskar att den här (och resten av serien) kommer ut i nytryck i framtiden. .
Men jag funderar lite på målgruppen. Folk dör och det finns ju en del mindre trevliga episoder i boken, men vilka riktar den sig till egentligen? Ungdomar eller yngre?. Ja, sånt man kan fundera över.

Det är en bra bok, spännande och jag kommer helt klart fortsätta läsa vidare!

Rekommenderas!

Vill man läsa den här boken/serien så får man ta sig till biblioteket eller till ett antikvariat, för nya verkar de inte gå att få tag i!

4 kommentarer:

  1. Jag älskar verkligen de första två böckerna i den här serien! Det är tråkigt att det blir en ny huvudperson sedan. Håller med om att det finns en del hemska delar i boken, kan dock inte minnas att det var något som jag blev rädd av som liten. Ska bli spännande att läsa vad du tycker om resten av serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas verkligen att jag tycker om dem lika mycket som när jag var yngre! :)
      Kul att du också gillar den här serien, den verkar vara okänd för många (hur nu det kan komma sig)!

      Radera
  2. Har också läst om de två (tre?) första böckerna i serien och tyckte mycket om dem även som vuxen. Lite halvhemska saker tror jag ungdomar klarar av. Minns själv hur jag mösrös när Anneli springer från den brinnande stugan. Jag var kanske 10 eller yngre när jag läste. Det är fint hur de löser att hon blir med barn också! Hon bara "tillbringar tid" med den där pojken i en hydda. Ops!! Så fint odetaljerat! Behövs liksom inte!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Elden var obehaglig. Reagerade på graviditeten också, inte något som behandlas så lätt i dagens böcker!

      Radera