måndag 15 april 2013

Lässtatus och en liten analys

Äntligen kan jag återigen överföra bilder utan att få ett felmeddelande! TACK BLOGGER!
Då kan jag ju äntligen upplysa er om vad jag håller på med i läsväg.

Hur går detta ihop, tänker ni kanske när ni ser bilderna?

Jo, sedan jag läst lite mer i Mia Törnbloms bok om självkänsla så ville jag kolla lite mer vad jag tyckte om karaktären Ana i Fifty Shades, har hon väldigt låg självkänsla måntro?
Svaret? Ja det tror jag, hon lever på bekräftelse och är så otroligt osäker på sig själv emellanåt. Hon rodnar åt minsta lilla komplimang och varje "Du är vacker" bemöts av förvåning, som ett "Inte är väl jag..." vilket måste vara den feministiska mardrömmen, inte bara att bekräftelse består av utseende men också att jante-lagen slår till med att kvinnan ständigt förminskar sig själv.
Varför förtjänar inte Ana att älskas enligt sig själv?
Jag tänker också på Christian som verkar vara så avskärmad i vissa avseenden men osäker och sårbar i andra, hur är hans självkänsla? De verkar ju ständigt behöva bekräfta varandra, fast på olika sätt.

Jag tror inte att jag kommer att kunna se på den här boken på samma sätt någonsin igen, boken har inte nödvändigtvis blivit sämre men jag identifierar vissa mönster som jag inte tycker om. Jag ser också vad man som kvinna förväntas tycka om: män som anser sig äga en. Inte okej. Det är inte fel på karaktärerna men det är fel på könsrollerna som de symboliserar.

Detta är mina tankar, en liten friskrivning så att säga. Slut på analys.

Mia Törnbloms bok fortsätter att vara mycket uppskattad, jag läser bara lite i taget eftersom jag vill ha tid till att tänka på det jag läst också. Funderar faktiskt på att upprätta en bra-bok, på prov. Se vad en sådan sak skulle göra med mig.

Förälskelser är både jobbig och lätt att läsa. den är tung känslomässigt om man själv har en förlust att relatera till och ibland blir det väldigt jobbig att läsa. Ibland blir den bara precis på gränsen till utdragen. Ingen action i denna bok inte!

Fexeus bok ligger på paus just nu, hinner inte med den och känner inte att jag har lust just nu. Den kommer att återupptas allra senast i sommar.


Känner ni förresten att sommaren är på väg? Ärligt och med handen på hjärtat nu, hur många har börjat räkna ner till sin semester? Jag gör det i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar