söndag 13 januari 2013

Spännande utgivning februari - Deckare och thriller, inbunden

Nattens dåd - Denns Lehane
Beskrivning från Adlibris:
"Boston, 1926. Förbudstiden har skapat ett ändlöst nätverk av underjordiska destillerier, lönnkrogar, gangstrar och korrupta poliser. Joe Coughlin, en framstående polis yngste son, har för länge sedan vänt sin goda uppfostran ryggen. Han har avancerat från barndomens småstölder och gör nu karriär hos en av stadens maffiabossar. Joe njuter av ryktbarheten.

Men livet på den mörka sidan har ett högt pris. I en tid då skrupellösa män med stor ambition, mycket pengar, illegal sprit och vapen slåss om kontrollen kan man inte lita på någon. Det oundvikliga slutet anas: en förtidig död. Joe och hans närmaste män tänker leva fullt ut fram till den dagen. Joe överlever sin fängelsetid och reser från jazzerans Boston via Tampas latinokvarter till Kubas heta gator.

Nattens dåd är en magnifik, fristående fortsättning på Ett land i gryningen.
"

Av två onda ting - Elisabeth George
Beskrivning från Adlibris:
"Elizabeth George är en av världens främsta deckar­författare. I Av två onda ting har hon samlat noveller skrivna av författare hon samarbetat med tidi­gare - etablerade såväl som opublicerade. I centrum för berättelserna står två av dödssynderna: begär och girighet.
Gemensamt för de medverkande i denna antologi deckarnoveller är att de vid något tillfälle i något forum varit elever till självaste deckardrottningen Elizabeth George. Några av bidragsgivarna, som Nancy Pickard, Laura Lippman och Carolyn Hart, är redan etablerade deckarförfattare medan andra ännu inte har publi­cerats.

En annan gemensam faktor för de tjugotre bidragen har varit utgångspunkten: att skriva en novell utifrån två av dödssynderna: begär och girighet, klassiska motiv till många av de brott som begås. Författarna har undersökt vad som händer när man under­kastar sig en av dessa synder, eller båda, och vridit och vänt på perspektivet. Resultatet har blivit berättelser om mysterier, miss­tag, missförstånd och mord.

Begäret efter den uppochnedvända Jenny är Elizabeth Georges eget bidrag till antologin. Huvudperson Jenny råkar ärva en gammal ingift faster och utses till testamentesexekutor. Till sin hjälp har hon en antikhandlare med tvivelaktig karaktär som snabbt insett vilket som är det mest värdefulla objektet i arvet och nu försöker förföra Jenny för att komma åt föremålet.
"

De dödas samtal - Reginals Hill
Beskrivning från Adlibris:
"Ordlekar på liv och död

En man drunknar i en grund bäck och en ung motorcyklist kraschar in i ett träd. Två till synes alldagliga olyckor i de omaka poliserna Dalziel och Pascoes vardag. Men när ett manuskript som insänts till en novelltävling ger en hårresande och ingående beskrivning av det ena dödsfallet, och kort därefter det andra, finns det plötsligt en misstänkt mördare.

Men mordutredningen är långt mer invecklad än väntat. Polisen i Yorkshire har av allt att döma en ovanligt skarpsinnig seriemördare på halsen.

"Reginald Hill är en av den engelska deckarlitteraturens stora mästare ... Tyvärr finns inte Reginald Hill längre bland oss, men hans romaner utgör ett bestående monument och kommer att fortsätta skänka njutning åt läsare under många år framåt."
"

I sista minuten - Jeff Abbott
Beskrivning från Adlibris:
"Kamp mot klockan

Sam Capra har försökt glömma att hans fru förrådde honom, men att någon fört bort hans nyfödde son, innan han ens fick se barnet själv, det tänker han inte tolerera. Han tänker göra allt för att få tillbaka sin son och för att hämnas. Kidnapparna har erbjudit honom en dödlig deal. De lämnar över Sams barn om Sam går med på att mörda en ung man som råkar veta alldeles för mycket om ett brottssyndikat som kallas Novem Soles. Till sin hjälp får Sam en ung kvinna vars barn också är kidnappat. Tillsammans letar de efter sina barn över hela landet i en farlig, desperat kamp mot klockan.
"

Blunda hårt - John Verdon
Beskrivning från Adlibris:
"Sofistikerad mordgåta

Ett påkostat utomhusbröllop får ett makabert slut. Mitt under festen hittas den unga bruden död. Halshuggen med huvudet placerat bredvid kroppen. Polisen misstänker genast den mexikanske trädgårdsmästaren. Men brudens mor misstror polisens teorier som inte leder någon vart och söker upp Dave Gurney, en av New York-polisens vassaste mordutredare som nyligen pensionerats.

Dave har bestämt sig för att nu äntligen umgås mer med sin hustru och tillsammans med henne njuta av lugnet på landsbygden. Men innerst inne vantrivs han med sin nya livsstil och därför kan han inte säga nej när han får chansen att ta sig an ett intressant fall.

När Dave Gurney börjar gräva i brudparets bakgrund upptäcker han en rad egendomliga omständigheter. Snart inser han att det inte bara handlar om ett mord utan om flera sadistiska brott. Under ytan döljer sig en mörk brottsintrig, som får Gurney att frukta både för sitt eget och för sin frus liv.

Blunda hårt är den andra boken om den före detta mordutredaren Dave Gurney. John Verdon målar här skickligt upp en bild av ondska som hållits vid liv genom flera generationer. Det är på samma gång både ett rörande mänskligt och ett alldeles ohyggligt drama.
"