tisdag 6 november 2012

Flickan från tjugotalet - Sophie Kinsella

Titel: Flickan från tjugotalet
Författare: Sophie Kinsella
Originaltitel: Twenties Girl
Sidantal: 432
Förlag: Damm förlag
Utgiven: 2010-01
Betyg: 3,9 av 5

Beskrivning från Adlibris: "Lara har alltid haft en väldigt livfull fantasi. Men nu börjar även hon undra om hon kanske håller på att bli galen. Normala kvinnor hemsöks väl inte av spöken? Men, Lara har fått besök av sin gamla döda släkting tant Sadie i form av en ung, rättfram Charlestondansande kvinna. Sadie vill ha hjälp att hitta ett försvunnet halsband, utan det kan hon inte lämna jordelivet. Till råga på allt har Lara alldeles fullt av egna problem utan döda släktingar hennes bästa vän och affärskompanjon har rymt till Goa och hon har precis blivit lämnad av sin pojkvän. Men när Lara umgås med Sadie händer det spännande och dekadenta saker, Sadie kanske till och med är lösningen på några av hennes problem? Kan två kvinnor från helt olika tider och dimensioner bli vänner, och till och med lära sig något om och av varandra?"

Min kommentar:
Det tog ungefär 150 sidor innan jag verkligen fastnade för den här boken, men vad kan jag säga? Sen var jag  fast helt enkelt.
Men de där första sidorna som bara var jobbiga, ångestladdade och fulla av pinsamt hade jag nästan kunnat vara utan, eller det hade kunnat bli lite nedtonat i alla fall. Det blev liksom så mycket och det reflekteras helt klart på betyget.
Men som sagt, efter de där 150 sidorna kom tillfällen då jag skrattade rakt ut i luften, till och med tillfällen då jag kände att tårarna inte var långt bort. Men jag tänker inte förstöra handlingen för er, bara uppmana er som tänker ta er an boken att inte ge upp: det är värt det.
Jag älskar Kinsellas sätt att skriva emellanåt, inte alltid, men jag kommer helt klart ge hennes böcker fler chanser i framtiden. Har ju fortfarande hela Shopaholic-serien kvar att se fram emot!
Boken rekommenderas med reservation för de första 150 sidorna, efter dem är det bara tokälsk-betyg.

Finns Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar