lördag 10 mars 2012

The fellowship of the ring - J.R.R. Tolkien

Äntligen läste jag ut den, men jag njöt hela vägen. Detta är verkligen ett mästerverk utan dess like!

För alla er som missat hela "Sagan om ringen - grejen" så handlar detta om ett annat land, i en annan tid i en annan värld. I alla fall känns det så när man läser.
Detta är fortsättningen på "The Hobbit".
Bilbos älskade ring går nu vidare i arv till hans adopterade arvinge, mer eller mindre odramatiskt. Men i och med det så ger Bilbo också bort ett stort ansvar, för tiden har kommit för ringen att avgöra landets öde. Antingen kommer allt att läggas under Saurons onda vilja eller så kommer folket kunna fortsätta vara fritt.
Men allt hänger på Frodo.
Låt äventyret börja!

Den här är helt otrolig, att läsa den på engelska kan jag rekommendera! Det ger så mycket mer på originalspråket och vissa paralleller är mycket enklare att dra när man har originalnamnen kvar på allt och alla.
Jag kan inte beskriva hur bra jag tycker att boken är, jag har läst dem alla tidigare dock på den gamla översättningen. Men det är värt det att läsa om dem.
Vilken upplevelse!

Engelska alternativ:
Inbunden 157 kronor - klicka här
Häftad 74 kronor - klicka här ILLUSTRERAD! REKOMMENDERAS!
Pocket 70 kronor - klicka här
Samlingsbox pocket 216 kronor - klicka här

Svenska alternativ:
Inbunden 65 kronor, nya översättningen, bokrea - klicka här
CD-bok 239, nya översättningen - klicka här
Pocket 29 kronor - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar