lördag 3 mars 2012

De hatade: om radikalhögerns måltavlor - Magnus Linton

Detta är, som ni säkert redan gissat, en bok om radikalhögern och dess framfart här i världen. Inte bara i Sverige utan i hela världen. Skrämmande läsning.

Den tar upp konkreta fakta om hur det ser ut i världen och hur folk mår. Den visar på hur radikalhögern tar sig fram, hur den etablerar sig och varför den kan göra det relativt obehindrat. Den har relevant litteratur och intervjuer som grund och känns relativt pålitlig.

Boken är skrivet av en journalist. Jag tycker att det märks under de bitar av boken då det ges miljöbeskrivningar, personskildringar och händelseförlopp. Allt sådant känns väldigt levande.

Men jag kan bli fruktansvärt irriterad på sättet att skriva, det är fullt av bisatser hit och dit. Ofta får man läsa om meningar för att få ihop allting.
Vidare så läggs små värderande eller konstiga saker in i texten, så som "sitter långt in i sin lägenhet och hånglar med en cigarr", "benen sitter som två stockar inkörda i en kort överkropp" och "är just sådär finlemmad som de marockanska pojkar Pim Fortuyn tyckte om att knulla". Med mera. Sådana saker kan jag uppfatta som störande i en i övrigt relativt akademisk text.

I hela boken, förutom i slutet, är allt mycket bra skrivet på så sätt att alla kan förstå. Även de som inte är insatta.
Men på slutet händer något, där känns det som om man petat in så många fackord och akademiska uttryck som möjligt.
Missförstå mig inte, den här boken skrevs och gavs ut fort. Den är bra och jag petar bara på småsaker. Denna är definitivt nyttig att läsa, det är mycket som man inte vet om som ger en ögonöppnare. Jag gillar ögonöppnare.

Boken rekommenderas. 

Danskt band 119 kronor - klicka här
E-bok 106 kronor - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar