onsdag 2 april 2014

Med kärlek till choklad - Jeanna Kanold

Titel: Med kärlek till choklad
Författare: Jeanna Kanold
Sidantal: 131
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2011
Förlag: Andina
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Följ med på en sinnlig resa i chokladens tecken. Vår ciceron, Jeanna Kanold, tillhör en av Sveriges främsta chocolatierer. Hon tar oss med till sin chokladverkstad och till Flickorna Kanolds butik och café. Med stor kunskap, kärlek och glädje delar hon med sig av tips och tankar kring choklad. Vi gör också ett nedslag i tidigt 1900-tal genom berättelsen om Bröderna Kanolds succéartade konfektyrtillverkning.
I "Med kärlek till choklad" möter du pralintillverkning av högsta klass. Här får du ta del av hemligheterna bakom Kanolds chokladparadtårta men även lära dig hur du gör ditt eget juvelskrin, helt i choklad. Chocolatier Jeanna Kanold bjuder på ett trettiotal av sina godaste och mest privata chokladrecept i form av bakverk, tårtor och praliner.

Och allt handlar om kärlek. Kärlek till chokladen, familjen och traditionen.

En unik och annorlunda bok om choklad!
"

Min kommentar
Jag vågar nästan påstå att en chokladälskares hem inte är komplett utan den där boken. Jag har testat något recept och det enda jag har att påpeka är att jag tycker det är synd att det inte var med fler recept. Men jag misstänker att kreativiteten kan komma av sig själv när man väl får testa lite själv.
Tipsen är konkreta och jag hade ingen aning om mycket, men det förklarar varför jag misslyckats tidigare om man säger så.
Jag lånade mitt exemplar på biblioteket, men efter det här måste jag bara skaffa mig ett eget exemplar.

Har ni vägarna förbi deras fantastiska café i Göteborg så rekommenderar jag Brownien starkt, godaste jag någonsin ätit. Är det då konstigt att man måste ha boken där brownie-receptet finns?

Kanonfin bok, fint upplägg och hittills bra recept! Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Åh, den boken måste jag ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så mysig! Jobbar med mycket "riktiga" ingredienser, fin som bara den!

      Radera