onsdag 12 december 2012

Mina julklappstips - Ungdom

Funderar du på att ge bort en bok men vet inte vilken? Jag har lite tips att ge dig för den som gillar Ungdoms-kategorin. Ungdom är ett känsligt ord att använda. Jag vill ha ett namn på kategorin men menar inte att dessa böcker bara riktar sig till ungdomar. Alla kan läsa dem! Det är bara en kategori, precis som fantasy, och jag kan tycka att det oftare handlar om att det är ungdomar i huvudrollerna. Varken mer eller mindre. Så, låt er bli tipsade och njut!


Cinder - Marissa Meyer
En nytolkning av den traditionella askungensagan med sträckläsningsvarning.
Utspelar sig i en framtid där cyborgs, människor och utomjordingar lever på jorden. En sjukdom härjar och allianser skall skapas, men mellan vilka individer och mellan vilka civilisationer? Fantastisk och nytänkande. Tummen upp! Detta är den första delen, så om man gillar den så har man något att se fram emot.



Fallen ängel (serien) - Becca Fitzpatrick
Fyra delar, alla är utkomna men den sista ska ännu översättas. Passar bra till den som gillade Mercy Falls vargar eller Twilight-serien till exempel.
Serien var inte en av mina personliga favoriter, men den hade verkligen sina ljusa stunder och jag förstår att den har blivit populär.
Det är inte alla som vet att den sista delen har kommit ut på engelska, men det har den! Så överraska den som gillar serien och köp den sista boken, har man kommit så långt som den tredje så vill man nog läsa slutet också.


Den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet - Jennifer E. Smith
En bok med lite feel-good över sig. Den var mysig och handlingen gick väldigt fort framåt. Passar väldigt bra till någon som vill att saker och ting ska ske i snabb takt och som inte  har lust/tålamod med en tjockare bok. Förvånansvärt bra djup trots det låga antalet sidor. Mysig och fin.




Mercy falls vargar (serien) - Maggie Steifvater
Vargar och lite övernaturligt, kärlek och lite drama. Men samtidigt också mysigt och mycket gemenskap.
Gillade den här boken lite lagom mycket, tror att jag läste den vid fel tillfälle. Men det är en bra och populär serie om tre böcker där alla har hunnit komma ut på svenska. Serier är så underbara julklappar tycker jag, man kan ge bort en eller alla och de kommer att ge en fantastisk upplevelse!



The host/Genom dina ögon - Stephenie Meyer
En av mina favoritböcker i den här genren, även om den gränsar till att vara vuxenbok. Det är en mycket bra historia och personskildringarna känns äkta, om ni förstår vad jag menar. Har läst den på både svenska och engelska och blev inte besviken på någon av utgåvorna. Stort plus! Kan vara lite seg i början men sedan tar det fart och den är en solklar favorit i min bokhylla.
Den kommer dessutom på bio nästa år, och det vet man ju att om en film kommer på bio så vill man läsa boken också. Ett bra tillfälle att vara lite före?


Lord of the rings (serien) - J.R.R. Tolkien
Rekommenderar många serier märker jag, men det finns ju så många bra! Detta är en tidlös klassiker som återigen har fått ljus på sig genom Hobbit-filmen. Dessa böcker passar såväl ungdomar som vuxna. Jag läste dem första gången när jag var 13 och kommer läsa dem flera gånger till innan jag dör. Det är böcker som förblir i bokhyllan om man säger så, man gör sig inte av med dem.
Rekommenderas alltså varmt!



The hunger games - Suzanne Collins
Har man inte läst dem så borde man göra det, de är verkligen ett fenomen som har svept över världen. Jag gillar konceptet och nytänkandet, det är hemskt men väldigt spännande och ger en hel del tankeställare. Kommer kräva en omläsning från min sida och är inte böcker som jag släpper ifrån mig i första taget. Skulle därför kunna vara en bra julklapp!

The girl who was on fire - Leah Wilson (editor)
Om man har läst hunger games redan och känner att man vill ha något mer så kan den här boken vara helt perfekt. Den analyserar några valda bitar ur boken (som mediabevakningen, kärlekstvisten, mutationerna och så vidare) och ger en mer att tänka på, man kan sätta allt i relation till verkliga livet och också ana mer av samhällskritiken som finns i böckerna.
Om inte annat så ger boken en väldig mersmak och gör att man vill läsa om böckerna, gärna direkt.



Lämna gärna en kommentar med fler böcker som borde finnas med här! Jag vill gärna ha tips om vad jag själv skulle kunna önska mig eller i alla fall försöka låna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar