tisdag 11 december 2012

Mina julklappstips - Romaner

Här kommer några av mina tips inför julklappshysterin, mina guldkorn till er så att säga! En länk till min recension finns alltid, därifrån kan man komma till återförsäljare om man vill. Men, nu kör vi!

Den frusna trädgården - Kristin Hannah
Börjar med en av mina absoluta favoritböcker, det finns få som slår den och jag rekommenderar den till alla. Den är helt enkelt helt fantastisk. Den har legat på min topplista länge och kommer där förbli, kan jag lovorda den mer?
Det är en gripande berättelse om en familj, trasiga systrar och en mor med hemligheter. Jag grät och det kommer antagligen ni också göra om ni läser den, den är så bra.




Emma - Jane Austen
För den som har tröttnat på dagens böcker där det ska vara action hela tiden och det ibland känns som att kvantitet kommer före kvalitet kommer här en liten pärla. Emma är en avkopplande bok där man verkligen får fördjupa sig i relationer och en liten värld, den är välskriven och ren njutning att ta sig igenom.
Det är dessutom inte en av hennes mest lästa böcker, så det finns en chans att många missat den (väldigt bra när man kommer till julklappstankar).
Väldigt bra och rekommenderas varmt.


En dag i taget - Danielle Steel
Många undrar hur det skulle vara att träffa och inleda ett förhållande med en kändis, här finns svaret. Det är inte alltid glamoröst och det är inte alltid vackert.
Men boken visar inte bara på kändisskapets baksidor utan också människors baksidor, hur man kör över familjemedlemmar och hur långt en del kan gå bara för att tjäna lite pengar.
Och tänk, i grund och botten är det ändå en kärlekshistoria. Och en bra kärlekshistoria till råga på allt. Otroligt!


Hundar, hus och hjärtats längtan - Lucy Dillon
Ett måste i feelgood-genren! Läs recensionen så förstår ni vad jag menar!

Jag vet inte vad mer jag ska skriva, jag har läst hennes "The secret of happy ever after" (som för övrigt snart kommer på svenska) och "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar", men den här var utan tvekan den bästa. Mitt minne kring den här boken omges av ett glittrande feelgood skimmer, ja, så känns det!



Gargoylen - Andrew Davidson
Har du en vän som verkar ha läst det mesta? Som redan tagit alla godbitar? Då har jag ett tips på en bok som de faktiskt kan ha missat. Detta är en bok där handlingen knappt går att beskriva, varken före eller efter man läst den. Och om man försöker förklara den så tittar folk konstigt på en, såvida man inte möter en annan som läst den (ovanligt) och då tittar man förstående på varandra och säger "Underbar, fantastisk, otrolig bok". Kärlek utöver det normala skulle man väl kunna säga. Det är gråtvarning på den och den rekommenderas starkt.


Himmel över London - Håkan Nesser
Jag har aldrig känt att jag blivit så lekt med som läsare innan jag läste den här, Nesser kastar läsaren än hit än dit och det är en spännande men ändå skrämmande upplevelse. Om man lyckas få tag i den inbundna versionen och kollar bakom omslaget så garanterar det en  mindre chock senare i boken.
Det är dock ett risktagande att ge bort den här boken, antingen gillar man den eller så gör man det verkligen inte. Jag är en av dem som ser fram emot att läsa om den, så jag rekommenderar den. Vill man ge bort en annorlunda läsupplevelse så kan det här vara helt rätt!


Jag ska egentligen inte jobba här - Sara Beischer
Har inte alla hört talas om den här boken vid det här laget? Har man inte det så har man en kul upplevelse att se fram emot!
Den blandar en ung tjejs naivitet med blodigt allvar och en hel del humor. Ja ni hör väl själva att detta är ett vinnande koncept?






Jane Eyre - Charlotte Brontë
Ännu en av mina absoluta favoriter genom tiderna. En klassiker som aldrig kommer dö på grund av den fantastiska historien och karaktärerna, det här är vad jag kallar den ultimata kärlekshistorien.
Vi har lycka och sorg, elakhet och godhet, allt i samma bok. Den är kvalitet, den är fantastisk. Om du känner någon som inte läst den, men som gillar genren, så kommer det bli en fantastisk julklapp.




Nya kontakter - Sophie Kinsella
Kärlek och humor  i en salig blandning, jag är helt såld. Den får en att skratta rakt ut men också att känna att man bara vill hoppa in i boken och hjälpa till.
Är det inte sådant som är grunden för feelgood? Kärlek och medkänsla? Att det lämnar en positiv eftersmak på något sätt, man vet att boken man ska ge sig på härnäst inte kommer nå upp till samma nivå, inte en chans. Rekommenderas starkt, den bästa av alla Kinsella som jag läst hittills.



The casual vacancy - J.K. Rowling
Vad är väl julklappstipslistan utan Rowlings senaste? Jag var en av dem som älskade den och som rekommenderar den. Den hade ett otroligt persongalleri och jag blev helt fast i känslorna och den världen. Den lämnar definitivt ingen positiv eftersmak, snarare tvärt om, men det är en otroligt välskriven läsupplevelse som jag verkligen gillade.






Så! Där var mina guldkorn, en del fick vika hädan, men det kändes nödvändigt. Finns det någon bok som du saknar men som borde finnas med här? Kommentera! Jag vill gärna ha tips om inte annat :) Hoppas ni gillade mina romantips, god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar