torsdag 13 december 2012

Mina julklappstips - Deckare och thriller

Detta är den svåraste kategorin för mig att tipsa om, det är nämligen den som jag under de senaste åren läst minst av. Men jag gör mitt bästa med det lilla jag har som jag faktiskt tyckte om och hoppas att ni kommer finna någon julklappsinspiration utifrån det.


Gåtornas palats - Dan Brown
Jag gillar alla Dan Browns böcker men detta skulle kunna vara min favorit, om inte Da Vinci koden är det... Hm.. Ja! Hur som helst så är det en fantastisk bok med konspirationer som faktiskt känns trovärdiga och cliffhangers som tvingar en att fortsätta läsa (hur sent det än är på natten). Det finns alltså en viss sträckläsningsvarning på den här. Rekommenderas!



Kommer aldrig mer igen - Hans Koppel
Här kommer något för alla milleniumfans där ute, här är det mänskligt lidande på hög nivå. Jag tog mig igenom boken med ett lätt illamående hela boken igenom. Det är en vidrig bok men jag kan förstå varför den blivit populär, det är ju inte så många som ger sig in i just sådant och skriver så grovt.




Morden i Badgers Drift - Caroline Graham
Från vidriga böcker till mysdeckare! Detta är boken som inspirerade till Morden i Midsomer-serien, och vilken bok sedan. Den har allt det där som man sett i serierna, den engelska stilen och nöjena. Mys ända ut i deckarfingarna!

Det finns fler böcker i serien om man skulle vilja ge bort flera!



Under kupolen - Stephen King
Sist, men absolut inte minst, mastodontboken.  Skriven av The one and only Stephen King. Om man vill kasta sig in i ett spännande, läskigt, gripande, äckligt (i den "positiva" bemärkelsen) och välskrivet äventyr så är det här helt rätt. Den är bortom bra, som det brukar vara med King, och lämnar verkligen ett avtryck efter sig. Det är en juklapp som kommer kännas vill jag lova!




Här behöver jag verkligen lite hjälp! Kommentera och tipsa om fler böcker i deckar/thriller-genren som borde stå med här, vilka böcker är dina favoriter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar