tisdag 16 oktober 2012

Bokhyllans medlemmar - M

Det har varit många "Bokhyllans medlemmar" på sistone, och nu kommer M!

En stäckläsningsvarning från Harlequin med en lite annorlunda infallsvinkel. Mysig och bra, helt klart läsvärd. 

Mansfield Park - Jane Austen 
En del i min klassikersamling. Vet du att jag har alla böcker av Austen och Brontësystrarna? Jag har inte hunnit läsa så många av dem men jag har dem. I och för sig i tråkiga pocket-upplagor, vad skulle man inte göra för att få dem i de gamla tjusiga banden *suckar och tittar dramatiskt mot himlen*, men man kan inte få allt här i livet serverat på silverfat. Jag är glad att jag har dem, även om de bara är i pocket. 

Marshmallows for breakfast - Dorothy Koomson
En fin julklapp från häromåret, precis vad jag önskade mig. Jag har gått och suktat efter den hur länge som helst men vad hände när jag fick den? Jo, den hamnade på hyllan och där har den stått och samlat på sig av mitt dåliga samvete. Hoppas på att jag ska hinna läsa den innan jul, det är så många jag vill hinna med bara!
Nyårsångesten är redan över mig. Hu, vi går vidare till nästa bok istället. 

Maskarna på Carmine Street - Håkan Nesser
Ja... Det var det här med min Nesser-samling också. Jag försöker sluta samla på dem, har faktiskt tvingat mig själv att göra mig av med ett par. Jag köper dem, begagnat som tur är, men hinner aldrig läsa dem. Så ett par fick faktiskt åka till välgörenhetsförsäljning. Där gör de större nytta. 

En riktig tankeställare som jag tycker alla borde läsa. Det är dags att vi börjar ta vårt ansvar här i världen och vi kan lika gärna börja med maten som med något annat. 

Ibland lite utdraget och förutsägbart men oj så ärligt och befriande, mitt första möte med Alexandra Potter var lovande. 
Ovanlig roman som definitivt inte var vad jag hade väntat mig. 
Åh vad jag önskar att alla böcker som baserar sig på gamla klassiker ska vara bra! Men varför skriver man böcker som de här? Klassikerna lämnar ju karaktärerna och man känner sig nöjd med det, men så kommer böcker som de här och väcker liv i dem igen. Ifrågasätter om de verkligen fick sitt "Happy ever after" och krossar ens illusioner. 
Nej, den här författarinnan gapade efter för mycket och det spårade ur. 
En tankvärd bok till som kan vara riktigt värd att läsa om man sätter den i relation till den rådande klimatkrisen. Jag tror faktiskt att det verkligen skulle kunna bli såhär, i extrema fall, det är en möjlighet. Koldioxidpoäng och väder som är helt otroligt med mera. 
Kan bli en mycket oroväckande tankeställare. 
Inte min favoritbok i trilogin, kändes som om det började spåra ur lite här. Den fick mig att gråta, vilket tyder på en mycket bra bok, men den lämnade mig också missnöjd med vissa saker. Läs mer på min recension för att förstå vad jag menar. 
Men det är fortfarande en riktigt bra bok. 
Äntligen tog jag min an en av böckerna som en av mina favoritserier baseras på! Och jag kan konstatera att det är fantastiskt att de lyckats få med så mycket av detaljerna från boken in i serien. Det kändes som att läsa manuset till avsnittet, okej inte hela tiden, men ofta. Himla häftigt. Säkert ännu bättre på engelska. Älskar't. 

Mord är lätt - Agatha Christie 
Agatha Christie fascinerar mig, hoppas på att få läsa fler av hennes böcker i framtiden. Tur att det finns bibliotek som har böcker som inte går att köpa nya längre! 

Lästes för inte alls så länge sedan, bra men känslomässigt väldigt tung. Lär inte bli en omläsning men den kommer att följa med mig länge framöver. En bok som påmint mig om att vara lycklig över den tid som jag fötts in i. 

Mr Alis äktenskapsbyrå - Farahad Zama
Ja, jag hörde att den var rolig. Och jag fick den. Och jag har tänkt läsa den. Någon gång. 


Snacka om en återkomst efter katastrofbokstaven L! Attans vad många böcker jag har på M, nu fick jag själv en liten tankeställare. M verkar vara en himla bra bokstav, det är bara att konstatera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar