söndag 19 februari 2012

Minnet av en smutsig ängel - Henning Mankell

En man hittar under en golvbräda en bok, eller rättare sagt en dagbok från en nästan svunnen tid. Det är Hannas dagbok, Hanna med många namn och som varit med om många saker men på något sätt ändå inte vet någonting.

Hanna växer upp under extremt fattiga förhållanden i Sverige i början på nittonhundratalet, hennes mor ger henne en chans till ett nytt liv och skickar iväg henne för att arbeta i en stad långt bort.
Hon hamnar på en båt och Lundmark stiger in i hennes liv. Är det kärlek?
Innan hon vet ordet av så är hon i Afrika, insnärjd i en koloni där det vita bestämmer och det svarta utnyttjas. Hon blir ägare till en bordell, allting går så fort  men ändå så fruktansvärt långsamt. Hon plågas av moraliska funderingar och en smärre identitetskris.

Jag ska vara ärlig och säga att första gången jag såg den här boken så tilltalade den mig inte alls, och inte baksidestexten heller. Jag fick en fast åsikt om att boken säkert var dålig.

Men någonstans så kom det till mig: Henning Mankell är ju känd, han har skrivit många böcker som har varit mycket uppskattade och jag har inte läst en enda av dem. Varför inte börja med den här?

Så senare fick jag låna boken, och jag har inte ångrat mig.
Jag gillade boken, den var inte som en Stephen King där man sugs in i handlingen och nästan inte kan andas ut klokt förrän man har läst ut boken. Nej, detta var mer en sådan bok där man inte riktigt gick in så djupt som man kunde. Men samtidigt så var det en fantastisk personlighetsskildring, Mankell är verkligen duktig.

Jag sträckläste den inte och jag är fortfarande osäker på om detta kan bli en favorit eller inte. Jag tror inte det, den var bra med jag saknade det där lilla extra. Det känns ibland så känslokallt och hårt allting, men det kanske var just den känslan som Mankell ville att man skulle få.
Jag hade velat ha mer, veta var hon hamnade och resten av hennes liv, man får veta så lite egentligen. Det är lite som det är med alla människor antar jag, skulle man skriva ner allt som hänt i deras liv och vad som format dem så skulle boken bli i det närmaste oändlig.

Men den här boken rekommenderar jag, den berättar lite om hur koloniseringen fungerade och hur mörkhyade människor behandlades (jag litar på att Mankell gjort sin research). Det är en bra skildring av en kvinna som går igenom förändringar och som påverkas från olika håll. Intressant och ganska fängslande ändå. Läs den.

Inbunden 85 kronor (bokrea) - klicka här
Ljudbok 219 kronor - klicka här
Nedladdningsbar MP3 169 kronor - klicka här
E-bok 155 kronor - klicka här
Pocket (släppps i maj) 44 kronor - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar