fredag 27 juli 2012

Feber - Maggie Stiefvater

Titel: Feber
Författare: Maggie Stiefvater
Originaltitel: Linger
Sidantal: 268
Förlag: Wahlströms
Utgiven: 2010
Betyg: 3 av 5.

Beskrivning från Adlibris:
"Grace borde vara lycklig. Det har gått flera månader sedan de lyckades bota Sam och han har klarat sig genom hela vintern utan att förvandlas till varg. Så hon borde vara lycklig. Men det är hon inte. En våldsam feber rasar i hennes kropp och för var dag som går växer vargen inom henne sig allt starkare och hotar att ta över hennes kropp. Kommer hon att förvandlas när vintern kommer?
Samtidigt dras Isabel, som redan har förlorat sin bror till vargarna, obönhörligt till flockens senaste medlem, den farligt sexige Cole. Men Cole är inte att lita på. Han kämpar för att förbli varg för att glömma sitt förflutna. Ett förflutet som kan innebära slutet för vargarna i Mercy Falls ..."



Min kommentar:
Wow, när jag läste den första boken så kändes den så oskyldig! Men den här känns som om den riktar sig till en mognare publik, en publik som vill ha mer helt enkelt. Jag vet inte om jag gillar det, tur att Grace och Sam nöjer sig med varandras sällskap. Uppfriskande trevligt.

Men boken fångar mig inte, inte förrän mot slutet faktiskt. Och när jag väl läst slutet så kan jag tycka att det skulle kunna få vara slut med den serien där. Men icke, det kommer en till. För av någon anledning så ska alla böcker ingå i någon serie nu för tiden? Man kan snart inte ta en enda bok på undomshyllan utan att hamna i någon serie känns det som...

Boken var bra, det hände saker hela tiden, men också lite... seg på något sätt. Jag kom aldrig till något slags klimax eller vad jag ska säga. Kanske är jag avtrubbad efter att ha läst en Stephen King för inte så länge sedan? Kanske.

Boken får betyget 3 då den är bra skriven, det händer saker hela tiden och karaktärerna känns trovärdiga på något sätt. Men den blir lite utdraget och fångar mig inte riktigt som det borde när man har en historia som den här. Läsvärd, men inte så mycket mer. Men jag måste antagligen läsa uppföljaren nu när jag hunnit fästa mig så mycket vid Grace. Kluvet.

Finns inbunden hos Adlibris och Bokus.
Finns i pocket hos Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar