söndag 22 juli 2012

De ensamma - Håkan Nesser

"De ensamma är till att börja med ett gäng nykläckta uppsalastudenter, tre jämna par i tjugoårsåldern, som skaffar sig en buss och med den tar sig genom järnridån och in i östeuropa en sommar på sjuttiotalet. Upplevelserna där ska märka dem för livet. Hur står dock klart först trettiofem år senare när de inte längre är tjugo och inte heller jämna par utan fem desto ensammare personer. Kriminalinspektör Gunnar Barbarotti tar sig an ett fall som illavarslande nog upprepat sig. "
Från Adlibris

Eftersom Malin gillar Nessers böcker, tog jag en bok på måfå i hans rika produktion för att bilda mig en egen uppfattning. Det blev "De ensamma" som hamnade på sängbordet.

Jag slås av att Nesser ger sina personer en tydligt struktur. De har sina egenskaper, önskningar, tvivelsmål och bakgrund som formar deras personlighet, så att de känns kompletta, inte för tunna, inte överarbetade. Det är för övrigt också väldigt skönt att det inte vältras runt bland en massa blod, DNA, tekniker, obduktioner och tjutande sirener i vådliga biljakter! Det börjar i alla fall jag bli ganska trött på. Nej - jag vill gärna jämföra Nesser med Märta Måås-Fjetterström, mattornas mästarinna. Båda väver samman till synes enkla, obetydliga trådar till intrikata former som efterhand bildar komplexa och logiska motiv i den färdiga väven. Nesser har definitivt högsta konstnärliga och hantverksmässiga kvalitet, precis som Måås-Fjetterström!

För övrigt spelar jag Glenn Miller i bakgrunden denna dag./A-M

Finns att köpa i pocket hos Adlibris och Bokus m.fl.
Finns att köpa inbunden hos Adlibris och Bokus m.fl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar