fredag 20 juli 2012

Societetens oskrivna regler - Margaret Moore

"De är ett ytterst omaka par

Lord Bromwell är van att bryta mot åtskilliga av societetens oskrivna lagar, fast till och med han blir chockerad när han möter den vackra men reserverade lady Eleanor Springford och de delar en förtärande het kyss!

Bromwell är en man med stark pliktkänsla och när han inser att Eleanor är på flykt undan en förtvivlad situation, finns det bara en hedervärd sak han kan göra. Han erbjuder henne en fristad på familjens lantgods.

Men då har han förstås ingen aning om att lady Eleanor i själva verket är den enkla, obemedlade Nell Springley, på rymmen från sin plats som sällskapsdam. Och bara detta är nog för att göra deras spirande kärlek skandalös innan den ens hunnit ta fart"
Från Adlibris

Jag måste säga att det är skönt att lägga sig och läsa en bok som den här. Att bara låta de stereotypa könsrollerna vara och låta kärleken övervinna allt. 

Mötet mellan Bromwell och Nell är av det intressanta slaget, de sitter i en diligens, han låtsas sova och hon blir livrädd för en spindel. Han är naturvetare med specialinriktningen spindlar och bestämmer sig för att rädda spindeln. Behöver jag säga att jag skrattade rakt ut ett par gånger under bokens gång?
Det handlade inte så mycket om hans spindelintresse som faktumet att istället för att intressera sig för den vackra kvinnan han hade i famnen, så valde han att rädda spindeln. 
Det är i alla fall något som kräver ett skratt i mitt huvud. 

Vidare så är det en välskriven bok och jag håller andan när jag inser att mannen hon flyr från är efter henne. Som om hon inte hade nog med saker att oroa sig för?

Jag ska inte ge några spoilers men jag börjar snart tycka att självförsvar borde ingå som en kurs i skolan, precis som matematik eller fysik. Baserat på vad Nell råkar ut för. 

Trots dessa något upprörande episoder i boken så är jag glad när jag läst klart. Räcker inte det för att rekommendera en bok?

Finns i pocket hos Adlibris och Bokus med flera...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar