torsdag 16 augusti 2012

För pliktens skull? - Lucy Monroe

Titel: För pliktens skull?
Författare: Lucy Monroe
Originaltitel: For duty's sake
Sidantal: 160
Förlag: Harlequin
Utgiven: 2012-08
Betyg: 1,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Angele har varit kär i kronprins Zahir så länge hon kan minnas. Och hon har varit trolovad med honom sedan flera år tillbaka. Vilken lycka!

Nja, det är inte så bra som det låter. Det hela kommer att bli ett konvenansäktenskap och inga känslor verkar finnas från hans håll, och dessutom har det just avslöjats att Zahir har ett förhållande med en skådespelerska.

Kärlekslivet kunde definitivt se bättre ut för Angele men någonstans tror hon ändå på den äkta, fria kärleken. Det enda rätta är att bryta förlovningen så att prinsen kan få älska vem han vill. Fast snart händer något som får Zahir att se sin trolovade med nya ögon ..."


Min kommentar:
Nej hu säger jag bara. Ibland är det skönt att slippa tänka på stereotyperna men när det gäller det här så blir jag bara vagt illmående. 
Hon lämnar honom och då lägger han upp en handingsplan och strategier för att få tillbaka henne, inte för att han älskar henne utan för att hon sluppit undan och sårat hans heder? 
Herregud, åk och kidnappa henne och lås in henne också väl, vad hindrar dig din manipulativa jävel? Ja, ni förstår tankegångarna jag hade medan jag läste utan att jag behöver gå in på dem något djupare. 
Vi kan helt enkelt summera genom att säga att det här var inte någon vidare bra bok i mina ögon. 
Bara för att det är romantik så behöver det inte betyda att kvinnan ska "lägga sig" (ursäkta ordvalet men det blev lite roligt och tvetydigt sådär) och mannen jämt ska få som han vill. Kvinnan har väl en heder och en stolthet precis som mannen? 
Inser att om jag fortsätter såhär så kommer detta att utvecklas till en lång diskussion som bottnar i genus och hur vi definierar kvinnor och män. Det hoppar jag över just nu. 

Jag har gillat de flesta Harlequin-böcker som jag läst på senaste. Men den här gjorde mig bara arg och irriterad, det var något med hans, Zahirs, karaktär som jag inte alls tyckte om. Jag kunde helt enkelt inte släppa ett kritiskt och feministiskt tänkande. Det brukar jag kunna göra med de andra böckerna, men inte med den här...

Finns i pocket hos Adlibris och Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar