onsdag 4 juli 2012

Day 16 – Favorite female character

Den här frågan krävde faktiskt en djupare fundering, vilken kvinnokaraktär har verkligen satt sina spår i mig?Jag funderade på Katniss i och med att jag gillar hungerspelen, men nej, där är det Peeta som jag gillar mest.
Jag funderade också på Jane Eyre och Ensamma hjärtan och hemlösa hundar, men nej. Det var inte tillräckligt bra.
Men sen kom jag på det, det var inte självklart men ju mer jag tänkte på det så insåg jag att det var rätt för mig. Jag pratar om Vandraren/Wanda från Stephenie Meyers "The Host" (på svenska: "Genom dina ögon").

En mer självuppoffrande varelse får man leta efter, hon sätter alla andra framför sig själv och gör vad som helst för de hon älskar. Skadar sig, försöker ta livet av sig, ja ni förstår..
Det som berör med henne är det svårt att sätta fingret på, men jag tror att det är för att man läser ur hennes perspektiv men inser att i verkligheten tillhör man en av de onda som skulle göra allt för att döda henne om man bara fick chansen.
Den är lite kritiskt mot människans sätt att dra alla över en kam och genast eliminera det som hotar oss. Även om det kanske inte är ett hot egentligen.
Det är svårt att förklara, men läs boken så tror jag att ni kommer förstå.

Jag återvänder till henne ibland och hennes uppoffringar och ser upp till henne, skulle jag kunna göra samma som hon om jag var i hennes position? Jag hoppas verkligen det. Alternativet är att vara otroligt självisk.

Men nu ska jag inte ge några spoilers, bara hoppas att ni visar att ni inte är som "vanliga" människor som drar alla över en kam: Meyer kan mer än bara vampyrer. Dessutom är den här, enligt mig, otroligt mycket bättre än Twilight serien.

Det kommer att bli en filmatisering av den här boken, fortfarande osäker på om jag kommer att se den, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag att göra det. Då får man bara hoppas att jag inte blir besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar