Spännande utgivning i december

Elefanten som gick upp i rök och andra berättelser
Pocket
Haruki Murakami
Releasedatum: 2013-12-16

Beskrivning från Adlibris:
"En man upptäcker att hans tillvaro har invaderats av små tv-människor, vilket får oanade konsekvenser för hans privatliv. Ett ungt par tvingas av ödets makt att ge sig ut i den neonupplysta storstadsnatten för att råna ett bageri. En elefant försvinner oförklarligt från kommunens lokala elefanthus, och den som sitter inne med gåtans lösning inser snart att den blir mycket svår att föra vidare?
De sjutton berättelserna i Elefanten som gick upp i rök utspelar sig oftast i vardagens välbekanta miljöer, men de realistiska kulisserna av villaförorter, bakgator och kontorslandskap ruvar på surrealistiska hemligheter. Det är en värld genomsyrad av sprickor, där det osannolika lätt kan bryta in och rubba förnuftets pryd­liga ordning. Med lekfullhet och humor skildrar Murakami de fantasier och drömmar som frodas i skuggan av våra vanor. Han har en skarp blick för de absurda dragen i vår samtid, men hans berättelser präglas också av ett smittande vemod över tidens gång och över de kärlekens förluster som kantar livets väg.

Elefanten som gick upp i rök bjuder in läsaren till en värld där gränsen mellan verkligt och overkligt ständigt förskjuts - en värld som bra mycket liknar vår egen. Nu presenteras den i en reviderad översättning av Eiko och Yukiko Duke.
"

Min kommentar
Ännu har jag inte hunnit plöja något av Murakami, men jag har hört så mycket om böckerna att det bara är en tidsfråga innan en bekantskap kommer stiftas.
____________________________________________________________

Bokklubben vid livets slut
Will Schwalbe
Pocket
Releasedatum: 2013-12-16

Beskrivning från Adlibris:
"»Vad är det du läser?« Det är frågan Will ställer till sin mamma, Mary Anne, när de sitter i väntrummet på cancermottagningen. Det är november 2007, kort efter att hon diagnosticerats med långt framskriden cancer.Detta är den sanna historien om en son och hans mamma, och om den bokklubb som under hennes sista tid i livet för dem närmare varandra. I takt med att sjukdomen sprider sig läggs bok efter bok till läslistan, och i de personliga samtalen kring böckerna får Will och Mary Anne en möjlighet att återupptäcka sina liv och lära känna varandra på ett nytt sätt. I bokklubbens sfär är de inte längre den sjuka och den friska, utan en mamma och en son som tillsammans upptäcker nya världar.

Bokklubben vid livets slut är en ömsint hyllning till en älskad mamma, och en inspirerande betraktelse över böckers förmåga att skapa mening och glädje ur kaos och förgängelse, att skänka oss tröst och vidga vår kunskap om oss själva och andra.
"

Min kommentar
Det här verka vara en av de där böckerna som många bokbloggare har läst och gillat. Och visst verkar den vara bra? Lite sugen är jag allt.

Dålig karma
David Safier
Pocket
Releasedatum: 2013-12-15
Min recension: KLICKA HÄR

Beskrivning från Adlibris:
"När Kim Lange, glamorös tv-stjärna med stort ego, tilldelas Stora Journalistpriset borde hon glädjas åt att ha nått toppen på sin yrkeskarriär. Istället träffas hon i huvudet av ett brinnande tvättställ från en rysk rymdstation och vaknar till liv i form av en myra, med sex ben och en stor bakdel. Kim förstår att detta är priset hon får betala för att ha samlat ihop för mycket dålig karma i sitt liv. Men hon har faktiskt inte någon lust att plocka kaksmulor eller bli kommenderad av den tyranniska ledaren för arbetsmyrorna, och hon kan inte heller tillåta att hennes man tröstar sig med en annan eller att hennes dotter gråter sig till sömns varje kväll. Det finns bara en lösning: hon måste börja samla god karma. På sin väg upp och ned på reinkarnationsstegen möter Kim många utmaningar och frestelser, och hon inser att det inte är en slump om man återföds som tarmbakterie, hamster eller hund. Kim är fast besluten att återförenas med sin familj och fyller duktigt på sitt karmakonto. Men saker och ting går inte alltid som hon
planerar .
"