måndag 17 juni 2013

För dig sedd - Sylvia Day

Titel: För dig sedd
Författare: Sylvia Day
Originaltitel: Reflected in you
Bindning: Danskt band
Sidantal: 330
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2013-05
Betyg: 3,4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Gideon Cross. Vacker och perfekt på utsidan. Men skadad och plågad på insidan. Han var mitt ljus, som kunde ge mig med de mörkaste upplevelserna. Jag kunde inte hålla mig borta. Jag ville inte. Han var mitt missbruk, alla mina fantasier, min.

Mitt förflutna var lika våldsamt som hans, och jag var så trasig. Vi skulle aldrig fungera. Det var för hårt, alltför smärtsamt - utom när det var perfekt. De stunder när vår kärlek trängde undan alla problem och svartsjuka. Vi var bundna av våra behov. Och vår passion skulle ta oss bortom allt vi tidigare trott om oss själva och livet.
"

Min kommentar:
För mig är detta en roman om två trasiga människor som har ett destruktivt förhållande med varandra och som egentligen inte borde vara med varandra. Där, nu har jag sagt det.
Gideon är en kontrollerande skitstövel, han är våldsam (inte mot henne, men mot andra (är det verkligen någon stor skillnad?)) och svartsjuk och jag kan inte med honom. Varför Eva stannar är för mig ett mysterium.
Cary är en skitstövel när det gäller hur han behandlar Trey (och alla andra som han tillfälligt ligger med för övrigt).
Evas mamma Monica är också en skitstövel, hon nedvärderar och underminerar hela Eva och sånt kan jag inte heller med.
Några fler skitstövlar... Jo, helt klart. Men det finns kanske en möjlighet att du som läser detta just nu skulle vilja läsa boken ifråga, och då vill jag inte avslöja allt för mycket.

Vad jag skulle vilja säga är att deras förhållande är så osunt att det som uppdagas på de sista sidorna inte förvånar mig, vad som förvånar mig är hur det hela slutar så att säga. Kan man lita på någon som gjort något så kallblodigt? Vem ska komma i vägen härnäst? Det är inte sexigt, det är skrämmande.

Jag är besviken då jag förväntade mig en annan sorts bok, inte detta destruktiva och deprimerande. Med det sagt så kan jag titta tillbaka på läsupplevelsen och tänka att om jag ser på boken som en helt vanlig roman med ett skrämmande destruktivt tema så kan jag erkänna att den var bra.

Jag vill definitivt läsa den sista delen och se var det här kommer att ta vägen, upplösningen skulle kunna vara spännande.

Finns hos Adlibris, Cdon och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar de två jag har läst. Men kan samtidigt hålla med om en del du skriver i din recension.

    SV: Jaha, jag trodde det skulle vara tre stycken i serien. Trots att jag gillar dem så kan jag känna att det räcker med tre böcker i denna serie, tycker inte att det behövs flera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det behövdes egentligen inte fler.
      Jag var hård i recensionen, ibland blir det så :)

      Radera