tisdag 18 juni 2013

Entwined with you - Sylvia Day

Titel: Entwined with you
Författare: Sylvia Day
Bindning: Häftad
Förlag: Penguin
Sidantal: 356
Utgiven: 2013-06
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"The worldwide phenomenon continues as Eva and Gideon face the demons of their pasts and accept the consequences of their obsessive desires... From the moment I first met Gideon Cross, I recognized something in him that I needed. Something I couldn't resist. I also saw the dangerous and damaged soul inside--so much like my own. I was drawn to it. I needed him as surely as I needed my heart to beat. 
No one knows how much he risked for me. How much I'd been threatened, or just how dark and desperate the shadow of our pasts would become.

Entwined by our secrets, we tried to defy the odds. We made our own rules and surrendered completely to the exquisite power of possession...
"

Min kommentar:
Till plussidorna hör en fängslande berättelse, intressanta relationer och karaktärer med varierad sexuell läggning.
Till det negativa hör det mesta som rör Gideon och faktumet att Eva ses som ett objekt som varken kan ta hand om sig själv eller kan informeras om vad som pågår. Hon behandlas som ett barn (som är mycket sexuellt eftertraktat). Det är ju lite stört.

Men så långt som relationsromaner går så är detta riktigt bra, vi har två människor som borde ha sprungit åt var sig ett håll så snart de såg varandra men som av någon anledning håller ihop och plågar varandra och de runt omkring dem. Eva är styrd och förföljd av sin mamma, har demoner i sitt förflutna och är tillsammans med en mördare. Gideon har demoner i sitt förflutna, är så maskulin att kvinnor inte kan vara i samma rum utan att glömma att andas och har stora kontrollbehov.
Recept på katastrof inte sant? Japp.
Lägg då till ett beslutsamt (nej förresten, det är faktiskt 2 beslutsamma) ex som gör allt för att få komma tillbaka, en reporter som tänker förstöra allt och avundsjuka samt våldsamma drömmar.
Börjar det bli mycket? Det är mycket, och mer blir det. För det här är inte den sista boken i serien, gissa om jag blev besviken. Fast i och för sig så öppnar det upp för en hel del spännande vändningar, jag har mina förhoppningar men mer än så säger jag inte.

Hur som helst, det är ett otroligt destruktivt förhållande som skildras och det finns absolut inget erotiskt i att mörda någon (det spelar ingen roll vilka skäl man har, ska man kunna gå och rättfärdiga och komma undan med brott så blir det snabbt en spännande värld att leva i).

Någonstans under berättelsens gång så börjar jag lägga märke till några saker, bara några meningar hit och dit. En gång ska Eva tala ut med sin mamma, blir totalt manipulerad och samtalet avslutas. Jag stannar upp i mitt läsande, går tillbaka, läser om och försöker förstå dels vad som hände och dels hur Eva står ut med det. Varför accepterar hon så mycket skit? Det är förresten ett återkommande tema som jag ska illustera med ett par citat:

"It's only going to take once", he murmured in my ear, his voice sinful as always. "One time inside you and you'll remember how it is between us". s. 238
Påvisar en lite skrämmande kvinnosyn? "Bara du har sex med mig en ynka gång till så kommer du inte kunna motstå det delikata i hela det konceptet som är jag".  Det får i alla fall mig att vilja ta fram facklor och högafflar.

Mer?
"I'm not giving you any options here", he said decisivley [...] "We're doing this Eva. Enjoy your last remaining hours as a single woman". s.285. 
Nu då? Någon mer som känner för att ta upp en högaffel? Vet ni vad det värsta är? Hon finner sig i det, det är nästan som om jag är den enda som lagt märke till tvånget som just utövats.

Vad sägs om våldtäkt?
"Eva. Stop." He panted. "I can't. Don't."
My mind raced as i continued [...]. 
Han ber henne sluta igen senare, återigen något som ignoreras.
Hon borde tas på allvar när hon säger nej och det borde han också. Men ingen av dem verkar ha någon som helst respekt för den andre. Han är såklart helt okej med det efteråt, han är faktiskt så okej att han blivit ännu mer kär i henne. Vad glorifierar det och vilka ideal stödjer det?

Åh jag känner att läsupplevelsen blivit så styrd av att det här ska vara en bok i Romance/Erotika-genren, jag tycker nämligen att det mest är en skruvad relationsroman.
Om jag betygsätter den utifrån den genre som del tillhör så blir betyget bottenlågt. Men om jag ser den som en vanlig roman så medger jag att berättelsen har sina bra sidor.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Släpps på svenska i augusti: CDON, Bokus, Adlibris.

Recensioner av de tidigare böckerna i serierna:
Bared to you/För dig blottad
För dig sedd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar