torsdag 14 februari 2013

Dålig karma - David Safier

Titel: Dålig Karma
Författare: David Safier
Originaltitel: Mieses Karma
Sidantal: 285
Förlag: Bazar förlag
Utgiven: 2013-01
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris
"Den framgångsrika programledaren Kim Lange har äntligen fått det eftertraktade stora journalistpriset. Samtidigt har hon haft en vansinnig dag. Det galnaste ögonblicket är när hon får ett tvättställ från en rysk rymdstation i huvudet och vaknar upp i en myrstack med sex ben, känselspröt och en stor rumpa. Kim förstår att detta är priset hon får betala eftersom hon har samlat på sig så mycket dålig karma. Men Kim har inte lust att plocka brödsmulor eller bli kommenderad av den tyranniske ledaren för arbetsmyrorna, och hon kan heller inte tillåta att hennes man tröstar sig med en annan. Vad ska hon göra nu? Det finns bara en lösning, hon måste börja samla på sig god karma. På sin väg upp och ned på reinkarnationsstegen möter hon många utmaningar och frestelser och gör erfarenheten att det inte är tillfälligheter som gör att man återföds som tarmbakterie, hamster eller hund. Men Kim är fast besluten att återförenas med sin familj och fyller noggrant upp sitt karmakonto. Men saker och ting går inte alltid som planerat . . . "

Min kommentar:
En högst tankvärd bok som jag verkligen gillade, ett fantastiskt sätt att få perspektiv på. Om det är så att nirvana existerar och att vi återföds, skulle man inte vara lite mer rädd om sitt liv och sina handlingar idag i just det här livet då?
Boken är skriven med ett ärligt och lite rått språk, det känns väldigt nära och äkta på något sätt. Osannolikt men ändå troligt, det är på gränsen till omöjligt att förklara utan att skriva en hel uppsats och i processen förstöra läsupplevelsen för andra.
Jag älskar karaktärerna, både de man får följa boken igenom och de som man bara får träffa i förbifarten. Jag har hemskt svårt för Kim och hennes hatiska tankegångar, men det är en bra illustration för att se hennes förvandling.
Medan jag läste vet jag inte om jag tyckte att den var så rolig, men så här i efterhand så märker jag ibland att jag kommit att tänka på något i boken och sitter och småler för mig själv. Jag har lämnats med en känsla av feelgood och... frid?
Slutet hade gärna kunnat få bli ett annat, jag hade en väg som jag såg som den ultimata men så blev det inte, vilket kanske är synd men boken var bra ändå.

I det hektiska livet som vi lever idag är den här romanen perfekt, ett komiskt och enkelt sätt att belysa hur viktigt familjen och ens handlingar är. En stunds eftertanke är kanske det enda som krävs.

En bra bok som får stanna i min bokhylla, det kommer nog att krävas en omläsning inom en inte allt för avlägsen framtid.

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar