lördag 10 november 2012

Trogen hustru sökes - Robert Goolrick

Titel: Trogen hustru sökes
Författare: Robert Goolrick
Originaltitel: A reliable wife
Sidantal: 295
Förlag: Historiska media
Utgiven: 2011-09
Betyg: 2,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"En framgångsrik affärsman sätter in en annons i en dagstidning i Chicago. Han är på jakt efter en trogen hustru. Inom kort får han svar från en kvinna som beskriver sig själv som enkel och ärlig. Men hon visar sig vara allt annat än just det. Hennes hemliga plan är att gifta sig med mannen och sedan döda honom, sakta och omsorgsfullt, så att hon sedan kan leva livet som välbärgad änka. Vad hon inte alls räknat med är att mannen har egna planer. 

Romanen utspelar sig 1907 i en snöig avkrok i Wisconsin. Huvudpersonerna Catherine och Ralph är båda känslomässigt skadade av upplevelser i det förflutna och deras motiv till att ingå äktenskap är ytterst olika. I takt med att deras respektive brokiga historia nystas upp växer det fram en verklig och uppriktig relation mellan dem. När så den försvunne sonen hittas utvecklas ett triangeldrama av yppersta klass. En av personerna måste bort, men vem? Spänningen hålls vid liv fram till sista sidan.
"

Min kommentar: 
Jag skulle vilja säga att detta är en bok om hat och sex, och vad det kan få oss att göra. Om desperata människor som begår desperata handlingar och om moral. Det finns också kärlek och drömmar.
Men mest finns det begär och längtan, åtrå och vilja.
Jag tyckte inte om den här boken, den gjorde mig lite nedstämd och jag började fundera på varför vi lever egentligen. När det bara finns lidande, varför lever man då vidare? Jag undrade flera gånger i den här boken vad som faktiskt drev dessa karaktärer vidare i sitt liv och varför de ville fortsätta.

Jag tänker lämna den här boken och inte läsa den igen. Den var full av lögner och bedrägerier, sex och åtrå. Allt i en salig blandning. Det fanns sällan ljus och lycka, det var alltid något som saknades. Lite hopplöst på något sätt.
Detta blev ingen favorit, det var en läsupplevelse av ett nytt slag, men ingen favorit.

Finns på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar