torsdag 29 november 2012

Finale - Becca Fitzpatrick

Titel: Finale
Författare: Becca Fitzpatrick
Originaltitel: Finale
Sidantal: 454
Förlag: Simon & Schuster UK
Utgiven: 2012-10
Betyg: 2 av 5.

Beskrivning från Adlibris
"Nora is more certain than ever that she is in love with Patch. Fallen angel or no, he is the one for her. Her heritage and destiny may mean that they will always be enemies, but there is no turning her back on him. But now they face their biggest challenge. Can their love survive a seemingly insurmountable divide. And in the end, will there be enough trust left to rebuild what has been broken? The lines are drawn - but which sides are they on?"

Min kommentar:
Äntligen. Den fjärde och SISTA delen i den här serien. Och nu är den läst, serien är slut och jag får ingen mer tid med Patch och Nora. Är jag ledsen över det? Nej faktiskt inte, det hade räckt med de tre fösta böckerna, då hade jag känt den där saknaden när man avslutar en serie som man tyckt om. Det kan jag inte riktigt göra efter att ha läst den här boken.

Den här boken kändes som ett hopkok av alldeles för mycket. Alla lösa trådar skulle knytas ihop, vilket hade kunnat bli enklare men nu blev det istället alldeles för komplicerat med massor av olika människor, händelser och agendor. Det blir helt enkelt för mycket.
Inte heller blir det bättre av att en del lösa trådar aldrig riktigt fixas, de liksom försvinner i alla komplicerade blodslöften och lögner, manipulationer och illusioner.
Jag kan inte berätta vilka trådar jag syftar på utan att spoila viktiga delar av handlingen, så jag avstår. Ni kommer upptäcka det själva när ni läser. Noras blodlöften är en stor del av mina funderingar, så mycket kan jag säga utan att avslöja för mycket.

Detta är ingen hyllning, men det är inte heller en total sågning. För visst fanns det bra bitar också, bitar som kändes uttänkta eller välformulerade. Men de försvann i allt det komplicerade och jobbiga/irriterande. Synd. Boken känns krystad och spårade helt enkelt ur.

En annan fundering vad gällande omslaget: hade inte killen kunnat ha en tröja på sig? VARFÖR har han bar överkropp? Omslaget stör mig lite, jag vill tycka om det, men jag tror faktiskt att jag avskyr det. Hur konstigt det än låter.
Stör mig för övrigt också på Patch övervakning av Nora, spårsändare, allvarligt? När ska man släppa tanken på att stalkande och överbeskyddande killar är sexigt? Men men, det funkade ju i Fifty shades, så varför inte här också?

Finns än så länge bara på engelska  Bokus och Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar