lördag 24 november 2012

21 frågor!

En massa frågor som jag lånade från RomeoandJuliet, tackar för det!

1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Harry potter, gärna den första boken. Hoppas att jag får hoppa in utrustad med trollstav och allt, så att man äntligen får testa hur det är att trolla!


2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Finale av Becca Fitzpatrick, den ligger redo på nattduksbordet med Iakttagelserna kommer först!


3. Är det övervägande med kvinnliga eller manliga karaktärer i din bokhylla?
Känner att jag har lite dålig koll på det, men det finns en risk att det kan vara ganska lika faktiskt.


4. Hur får du oftast boktips?
Andra bokbloggar oftast. Håller också koll på Adlibris topplistor och ser efter trender och de nya utgivningarna. Jag tycker inte om att läsa allt för mycket av det som alla andra redan har läst, därav har jag inte läst Gardells nya.


5. Vad är det främst som lockar dig till att läsa en bok?
Det skulle ju kunna vara en ny favorit som bara ligger där och väntar! En häftig upplevelse eller en flopp, det är lite av tjusningen. Sedan älskar jag att skriva om böckerna jag läst och se att andra läser mina recensioner, förhoppningsvis gillar andra det som de ser.


6. När blir en bok för lång?
Stephen King är allt som oftast för lång, men man vet att det är värt det. Varje gång. Men jag tycker att när det börjar komma över 600 sidor så drar jag öronen åt mig. Kan ge det en chans men om jag inte fastnar så struntar jag i det.


7. Sämsta boken du läst?
Kan vara Twilight på svenska, översättningen var hemsk och allt kändes krystat. Men det var ju en språklig grej och den engelska versionen var ju bra.
Annars så var ju Mari Jungstedts senaste bara en plåga, suck. Tur att den inte var så lång!


8. Vilken bok borde ALLA läsa?
Tolkiens Sagan om ringen-serie. Gärna på engelska. Jag vet att det är fler än en bok, men det finns samlingsvolymer om man skulle vilja se det så!
Annars är Badskumt himla läsvärd också.


9. Vilken genre finns det mest av i din bokhylla?
Skönlitterära romaner helt klart, deckarna är en bristvara även om de finns. Romanerna består av många klassiker och en hel del vanliga romaner.


10. Minst av?
Skräck och thriller, där är det väldigt lite. Tror för övrigt att jag inte äger en enda zombie-bok. Vad man nu ska klassa dem som...


11. Måste du läsa ut alla böcker du börjar med?
Nej, är de för dåliga eller om jag av någon annan anledning måste sluta med dem så gör jag det.


12. Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Känns konstigt att säga det men jag skulle nog offra mina Stephen King, de är så tjocka att de kan räcka riktigt länge på elden. Sen går de nästan alltid att få tag på igen.
Men om jag får offra vilka böcker som helst, som inte står i min bokhylla, så skulle jag kunna tänka mig att elda både Jansson och Jungstedts senaste...


13. Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Bhagavad gitan? Det är en hinduistisk religiös bok, den är tjock och svår och kan nog underhålla oss ganska länge. Det är nog också en som många aldrig har läst, eller ens sett för den delen.
I den finns det nog en hel del att diskutera också, ämnena kommer nästintill aldrig ta slut.


14. Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Schysst tomte, jag finns i så fall i en av Harry Potter-böckerna och figurerar som en klasskamrat i Gryffindor,  men omnämns inte nämnvärt mycket. Ingen huvudperson.


15. Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Det är Stephen King, han åker på en pulka och jag säger: "Försten ner för backen?".


16. Vilken bokkaraktär hatar du mest?
Det skulle mycket väl kunna vara Simon från Rowlings senaste, han verkar vara en riktigt genomond och hemsk människa.
Annars finns det en hel del Stephen King-karaktärer som är gjorda för att man ska hata dem. Där kan man riktigt välja och vraka. Som Junior från Under kupolen.


17. Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Konstigt nog skulle det nog vara en deckare av det hemskare slaget. Sedd mycket från mördarens sjuka psykes sida.


18. Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Skönlitterära böcker med fakta i, böcker som man faktiskt kan lära sig något av. Tänker på "Torka aldrig tårar" som verkar ha en hel del efterforskning bakom sig. Men det är inte bara det att det behövs mer sådana böcker, det finns redan en hel del, de måste få mer rampljus och komma fram mer.


19. Bästa barndomsbok?
Emma ledarhunden, den är för mig kombinerad med massor av fina minnen. Funderar på att skriva ett nostalgi-inlägg om den boken bara för att.


20. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Kommer nog från Mitt klimatkatastrofala liv, att det finns hopp även när allt ser hopplöst ut.


21. Bästa bokcitatet?
Give me a lie, Jared. Tell me you want me to stay. 
Det kommer från Stephenie Meyers The host, himla bra och fullt av implikationer.
"You are the noblest, purest creature I've ever met. The universe will be a darker place without you", he whispered. 
Ännu ett från samma bok, tycker att det känns starkt, speciellt om man känner till kontexten.
Det finns självklart en hel massa citat som är bra som man hade kunnat ta, men det här var det som jag kom på direkt. Det finns ett bra från Jane Eyre också, men jag tror att det får räcka såhär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar