tisdag 2 oktober 2012

Kommer det finnas traditionella boklådor i framtiden?

Läste på Svensk Bokhandel att boklådorna säljer mindre böcker och mer "andra saker".
Man diskuterar orsakerna bakom detta, nämner närbutikerna men ser konjunkturen som en stor anledning.
Jag vet inte om jag håller med faktiskt.
Ett par anledningar till varför man kanske inte går till sin lokala bokhandel:
-att de inte har de nyaste böckerna hemma när jag vill ha dem. Jag kan få dem snabbare via nätet.
-de är mycket (MYCKET) dyrare än nätbutikerna ofta, den stora skillnaden kan inte riktigt försvaras med att "de ska ju hålla med en butik på attraktiv plats".
-servicen via nätet har blivit mycket bättre på senare tid, man får tips utan att känna sig tvingad och man kan kika i lugn och ro när man har tid. Vilket leder till nästa punkt.
-öppettider, på nätet kan jag kika när jag vill. Bokhandeln stänger ibland vid en tid då många slutar jobbet.

MEN! En av de stora anledningarna som jag tror att man har missat är det allvarligt bristande utbudet på engelska! I min lokala bokhandel finns det 1 (EN!) hylla med engelsk litteratur. Och det är inte det senaste utan sådant som de ofta fått tag i billigt.
Konjunkturen kanske har mycket med saken att göra, men jag ville belysa andra saker som, för mig, också är viktiga.

Men kommer boklådorna finnas kvar i framtiden? När det är så enkelt att beställa från nätet och man nu har läsplattor? Jag tvivlar. Jag tror visst att de kommer finnas kvar i åtminstone 20 år till, men på väg dit så är det nog många som tvingas stänga igen eller tänka om.
Det är sorgligt, för jag skulle gärna se att boklådorna fanns kvar, men de ligger helt enkelt inte så bra till.
MEN! Jag har lite förslag här också!
-Signeringar, kul och drar folk.
-Författarkvällar, ha öppet sent en kväll och få tag i en författare som kan prata om sin bok! Ha lite mingel och mat så blir det en kväll man sent ska glömma!
-Bokcirkel i butiken, kul och man får bättre kundkontakter.
-Låt personalen starta en blogg och skriva vad de tycker om böckerna de läst.
- Om personalen inte vill blogga kan man alltid ha en "gilla-hylla" eller liknande.
-Ha en hemsida, sälj saker online (alltså som ortsspecifik litteratur som kan vara svår att få tag på i andra delar av landet). Idag kan många slänga ihop en hemsida, så det behöver inte bli så dyrt heller.
-Ha kvällar där allmänheten får komma in och personalen kan berätta om en eller två böcker var som de har läst, vad de tyckte och så. Det måste inte alltid vara författarna som presenterar sina böcker!
-Kvällsöppet någon gång i månaden, med lite erbjudanden och annat kul!
-Ha en barnhörna där någon kan läsa högt för barnen medan föräldrarna går runt och tittar i lugn och ro.

Det finns alltså massor av möjligheter!
Jag skulle även vilja att man öppnade upp för möjligheten att servera fika, så att man kunde gå runt med en kopp kaffe medan man tittade eller sätta sig och läsa direkt när man köpt boken. Det skulle bli så himla mysigt.
Recepten på kakorna som man bakar ska självklart komma från böckerna som man säljer. Det gäller att alltid ha säljtänket igång för att få en vinst ur varje situation!

OM man tänker om och tänker till så tror jag att boklådorna har en chans, då kan de överleva. De kommer då att kunna erbjuda saker som näthandlarna inte kan, som fysiska träffar och annat trevligt. Det gäller att utnyttja det man har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar