måndag 17 september 2012

Pengar - Victoria Benedictsson

Titel: Pengar
Författare: Victoria Benedictsson
Originaltitel: Pengar
Sidantal: 199
Utgiven: Min 2007, original 1885
Förlag: Natur och kultur Stockholm
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Selma Berg, en frejdig sextonåring med konstnärsdrömmar, gifts bort med en betydligt äldre man. Det är hennes utveckling från naiv ung flicka till mogen kvinna, som Pengar handlar om. Romanen bygger i mycket på Victoria Benedictssons egna erfarenheter men är också ett inlägg i den indignerade kvinnosaksdebatt, som bröt fram på 1870- och 80-talen. Vad Victoria Benedictsson främst vände sig mot var att unga kvinnor, sexuellt ovetande och genom felaktig uppfostran fyllda av romantiska föreställningar, tvingades in i äktenskapet utan att inse vad det innebar."
Min kommentar:
Jag tror att detta är en kraftigt underskattad författarinna. Hon verkade samtidigt med August Strindberg, men hur många av oss har hört talas om henne?
Undrar hur många lysande kvinnliga författare, som skrev under den senare delen av 1800-talet, som man har missat.
Hon har här i alla fall skrivit en jättebra bok med en fantastisk skildring av en ung kvinna och hur hon går från naiv ung flicka till medveten kvinna, det är ta mig tusan en bedrift värd att hylla.

Jag gillade den här boken, den skulle nog egentligen behöva en omläsning för att jag verkligen skulle få tag i andemeningen och få reda på alla karaktärer.
Men nu är det som det är, jag har många böcker på kö så denna omläsning får skjutas på framtiden.

Boken rekommenderas. Speciellt om man vill få en inblick hur det var att vara kvinna på den tiden sett ur en kvinnas ögon.

Finns i pocket på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar