fredag 13 juli 2012

När jag ändå var inne på DN och surfade runt...

Så hittade jag en artikel om att det stora projektet "Nationalnyckeln" kan komma att läggas ned.

Återigen något som jag tycker är synd och som gör mig lite oroad, de vill nämligen att denna information istället ska ges ut digitalt.
Djur och växter är en fysisk företeelse, borde inte informationen vara det också? Det är väl inte helt omöjligt att man vill ta med sig boken ut och se på insekterna och sådant omkring en samtidigt som man läser om dem? Eller är det bara jag?

Jag kanske är alldeles för fast i den fysiska bokvärlden.

Hur som helst så är det mycket vackra böcker, och att för allt detta arbete bara ta ut 250 kronor per bok (prenumerantpris) så tycker jag att det är fantastiskt. Detta arbete är det första i sitt slag och beundras av djur- och naturmänniskor, inte bara från Sverige utan från andra länder också.
Det finns inget liknande vad jag vet.

Det finns människor som vill göra detta, som vill berika vår värld med kunskap om vad som finns omkring oss. Men det får de inte.
De kan samlas, alla kan dela sina kunskaper med varandra och nya band kan knytas, men se, det blir inte lönsamt nog.
Man kan tillföra något stort till Sverige som gör oss ledande inom ett visst område när det gäller inventering av djur och naturliv, men nja, bara om de lägger allt digitalt istället. För det blir billigare.

Varför? Detta är en viktig information som allmänheten skulle kunna ha stor glädje utav.

Regeringsutredaren Rolf Annerberg är jag inte förtjust i just nu. Vissa saker finns det tydligen pengar till, men inte det här. Intressant, ibland skulle jag vilja veta mer om hur de resonerar.

Men nu ska detta inte bli till ett inlägg med svidande samhällskritik utan bara ett inlägg om min oro inför att detta magnifika bokprojekt kanske aldrig blir slutfört.

För det är bara att inse, har de inte råd att ge ut boken så kan de aldrig ha råd att betala alla dessa forskare för deras kunskaper heller. Det stod i artikeln "Att få till själva boken är det lilla arbetet. Det stora är att hitta de personer som kan ta fram kunskapen, tolka den och se om det finns uppdaterade rön". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar