fredag 15 juni 2012

Den sista akten - Mari Jungstedt

"När den omstridda debattredaktören på en av Sveriges största dagstidningar, Erika Malm, hittas mördad på ett hotellrum i Visby väcker dådet stor uppståndelse. Mordet sker mitt under den myllrande Almedalsveckan. Utredningen pekar åt olika håll; ett hotbrev från nynazister, ett mystiskt besök på Romateatern och spår av en hemlig älskare.

Kriminalkommissarie Anders Knutas och kollegan Karin Jacobsson tar sig an fallet. Men inte bara utredningen vållar de båda poliserna huvudbry. Vad ska de göra åt den kärlek som börjat spira mellan dem?

Journalisten Johan Berg är polisen hack i häl samtidigt som han försöker lappa ihop vardagen efter tragedin som drabbat hans familj.

Under tiden rör sig en gärningsman i kulisserna. Någon som själv vill avgöra slutet på den sista akten. "

Från Adlibris


Låt er inte luras. Det kanske är en spännande baksidestext men boken är skit rent utsagt. Jag vet inte hur Maris värld ser ut men jag tror inte att alla ligger med alla? Eller är otrogna till höger och vänster?
Nej, det känns krystat och hon har verkligen hållit på med samma karaktärer allt för länge. Det är snart en roman mer än en deckare då så mycket av boken ägnar sig åt relationer och sex.

Mari försöker sig på något nytt när hon går in mer på erotik, men får jag ge ett förslag?
DUMPA DEN HÄR HISTORIEN NU.

Efter 10 böcker, eller hur många det nu är, så har jag verkligen tröttnat. Man kan bara göra så mycket med samma karaktärer och samma upplägg hela tiden.
Jag förstår att de gotländska beskrivningarna verkligen tilltalar alla som någonsin semestrat på Gotland, men allvarligt. Om du vill göra reklam för Gotland, skriv en reseguide. 

Det här blir den sista boken jag läser av Mari Jungstedt, helt klart, och jag hoppas att hon inte slösar mer tid på det här upplägget. Hon är otroligt duktig på att skriva, hennes kreativitet kan säkert få utlopp i nya karaktärer och nya historier som inte handlar om kriminalare knutas och hans förälskelse i sin kollega/homosexuella medarbetare/journalister med ständiga otrohets och relationsproblem/stereotypa manskaraktärer som jagar kvinnor bara för att de kan och så vidare.

JAG VILL HA NÅGOT NYTT. Något som inte är uppenbart och som inte känns krystat och rent av irriterande.
Jag har sagt det förr och säger det igen: Kvalitet framför kvantitet.

Har Anna Jansson och Mari Jungstedt kanske en möjlighet att slå sig samman och spåna på något nytt? Båda verkar ha tömt ut möjligheterna i det gotländska polishuset. Jag menar... Vem ska ligga med vem härnäst? Det finns inte så många möjligheter kvar varken för Maria Wern eller Maris karaktärer.

Jag inser att detta inte blev någon munter recension, men när jag läst strålande recensioner om den här boken och sedan läser den bara för att mötas av otrolig besvikelse så blir resultatet därefter.

Känner ni ändå för att köpa boken så kostar den 177 kronor på Adlibris.

6 kommentarer:

  1. Jag håller helt och hållet med dig. Jag har precis läst ut den här och den kommer inte att få något gott betyg när jag skriver om den.

    Jag har bara läst ett par böcker av Jungstedt så jag har missat en hel del av karaktärernas tidigare affärer och lika glad är jag för det. Inte minst med tanke på att jag tyckte att det var evigt nog i den här.

    SvaraRadera
  2. Egentligen tycker jag att författare borde avsluta sina serier i tid, fler än tio böcker om samma personer blir oftast för mycket. Då måste man ju krydda historierna med något...

    Nu har jag inte läst vare sig denna eller föregående, men jag ska :) Får se om jag känner som du när den tionde är läst.

    SvaraRadera
  3. Tycker att man snabbt kan lista ut vem som är mördaren, känns för simpelt och snabbt ihopskriven på något sätt. Känns också enformigt med de här två historierna som kör, har varit så i många av böckerna nu och det var väldigt mycket sex i den här boken, känns bara lite oviktigt på något sätt och lite uttjatat. Köpte den här boken mer som ett måste känner jag, men nu får det nog räcka tycker tyvärr att de blir sämre och sämre.

    SvaraRadera
  4. Ha Ha, hög igenkänningsfaktor på den recensionen. Skrev något liknande förut idag...http://flickvannerna.blogspot.se/2012/06/det-har-var-verkligen-sista-akten-mari.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.. hmm.. jag fattade inte helt mördarens uppsåt.. vad personen hade med Erika Malm att göra ens... o jag missade totalt poängen. Snälla förklara! När var o varför dödade han henne?

      Radera
    2. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte kommer ihåg, har för mig att han hade haft en affär med henne? Eller? Nu blir jag osäker.
      Eller var det för fruns skull? Nej, jag ger upp. Jag kommer inte ihåg. Bra böcker brukar man komma ihåg, enough said.

      Radera