lördag 21 april 2012

Fallen - Lauren Kate

Lucinda är en tjej med ett mörkt förflutet, ganska bokstavligt då hon har mörka skuggor som följer henne överallt.

Efter en hemsk händelse så hamnar hon på en speciell skola för "speciella" ungdomar som också har bagage. En del är trevliga mot henne men de flesta är... inte det.

Speciellt inte Daniel, han känns underligt bekant och han beter sig underligare än alla andra. Konstigt.
Vem är han?

En fantasy-bok som verkligen luktar Twilight-inspirerad. Bara det att den här drar ut på allting ännu mer. Tjejen kommer inte bara till en ny skola, hon kommer till en "specialskola" som känns mer som ett riktigt fängelse. Vidare så har man tagit fasta på triangeldramat också, där det (precis som i Twilight) inte finns någon konkurrens mellan killarna egentligen, den ene har varit given från början. Trots att han är otrevlig till det yttersta och den andre är jättetrevlig.
Jag drog massor med paralleller till Twilight hela tiden medan jag läste, det är inte något som jag tyckte om att jag själv gjorde men jag kunde inte låta bli. En bokserie (Twilight) ska INTE få monopolisera ett helt tema själv!

Boken var lätt att läsa och bjöd på nytt och fräscht, en frisk fläkt. Den kändes dock inte lika "trovärdig" som Fallen ängel eller Twilight (om man nu kan använda trovärdig i fantasy-sammanhang, men jag kommer inte på något bättre ord för när man inte riktigt kommer i kontakt med karaktären eller vad hon går igenom). Den var ändå bra och gav mig något.

Läsvärd, ingen favorit men jag måste nog läsa uppföljaren för att se var det här kommer att ta vägen. Boken lämnade öppet för en hel del funderingar i slutet som jag nog skulle vilja veta mer om!

Finns bara på engelska än så länge:
Pocket 69 kronor - klicka här
Häftad 59 kronor - klicka här
Häftad 69 kronor - klicka här
Häftad 112 kronor - klicka här
Bokbox, 3 böcker, 183 kronor - klicka här
Bokbox, 4 böcker släpps i oktober, 449 kronor - klicka här
Inbunden 124 kronor - klicka här
Inbunden 141 kronor - klicka här
CD-bok 164 kronor - klicka här
CD-bok 257 kronor - klicka här

Otroligt många olika utgåvor av en och samma bok. Helt otroligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar