söndag 1 januari 2012

Twilight-sagan av Stephenie Meyer

Twilight / Om jag kunde drömma

Bella möter en mystisk pojke som hon dras till på ett märkligt sätt utan att kunna hjälpa det. Pojken heter Edward och det visar sig att han är en vampyr. Detta faktum hindrar henne inte och de blir kära i varandra. Men det är inte alla vampyrer som är "snälla" och det ska Bella snart bli varse.

Jag gillar Stephenie Meyer och hennes sätt att skriva, hon har ett berättarspråk som verkligen fångar en som läsare! Sen kan man diskutera det stereotypa med svaga tjejer som dras till farliga starka killar.
Jag försökte läsa de här böckerna på svenska men tyckte att det var hopplöst, jag gillade inte alls översättningen. Jag läste dem på engelska och blev på allvar lite sur då jag upptäckte att den svenska versionen hade inte bara blivit dåligt översatt på sina håll utan man hade även redigerat lite. Det uppskattade jag inte alls.
För övrigt så tyckte jag att det var en bra bok som jag kan rekommendera. Men inte till en för ung åldersgrupp.

På engelska kostar pocketen 72 kronor med filmomslaget - klicka här. 
Eller häftat med originalomslag 101 kronor - klicka här

Svenska 44 kronor, pocket - klicka här


New moon / När jag hör din röst

Kärleksdramat fortsätter. En födelsedagsfest går fel och familjen Cullen och Bella kan aldrig bli detsamma tillsammans igen. Edward lämnar Bella för hennes eget bästa och Jacob introduceras. Han är kär i Bella och ett triangeldrama startar, hon kan nämligen inte släppa Edward och gör vad som helst för att få se honom igen.
Hon får som hon vill men kan saker och ting verkligen bli som tidigare?

Bra bok, lite utdragen emellanåt men Meyers berättarspråk sviker en inte.

Engelsk pocket med filmomslag, 72 kronor - klicka här. 
Engelsk häftat, originalomslag 101 kronor - klicka här

Svenska 44 kronor, pocket - klicka här


Eclipse / Ljudet av ditt hjärta

Handlingen i den här boken är väl lite svår att specificera kan jag tycka. Men i stort sett så bottnar den i triangeldramat mellan Edward - Bella - Jacob och saker som hände i första boken får följder för familjen Cullen, någon vill hämnas för vad Cullens har gjort.

Personligen tyckte jag att den här boken var lång och utdragen och jag gillade den inte alls. Det var som om Meyer bestämt sig för att göra 4 böcker men bara hade material till 3 egentligen. Hon har fortfarande språket med sig men jag tycker att handlingen känns fattig.
Alldeles för lång, alldeles för tråkig. MER ACTION TACK!

Engelsk pocket med filmomslag 72 kronor - klicka här
Engelsk häftad, originalomslag 76 kronor - klicka här


Svenska 44 kronor i pocket på adlibris - klicka här


Breaking dawn / Så länge vi båda andas

Hörde någon min önskan om mer action? För här kom det!
Boken betar av ett bröllop, en graviditet, varulvsattacker, ett vampyrkrig och mycket, mycket mer!
Jag kan inte berätta mycket utan att förstöra handlingen, men här händer det verkligen grejer!
Det finns fortfarande delar som jag tycker är lite utdragna, det är trots allt en stor och tjock bok, men jag tror ändå att Meyer gjorde många bra val boken igenom.
Boken hade lätt kunnat bli alldeles för "gullig" eller vad man nu vill kalla det, men den har gått upp ett steg och det känns bra. Läsarna har ju trots allt hunnit bli några år äldre sen den första boken släpptes så det behövdes en mognare bok som tilltalade den sortens publik, samtidigt som de yngre ändå skulle kunna läsa den.

Engelsk pocket med filmomslag 72 kronor - klicka här
Engelsk häftad med originalomslag 82 kronor - klicka här

Svenska, 44 kronor i pocket - klicka här

Alla fyra böcker kan köpas i en samlingsbox på engelska, häftade, för 402 kronor. Klicka här


Jag tror att antingen gillar man de här böckerna eller så hatar man dem.
Jag tycker att de här böckerna var en frisk fläkt på den lite stagnerade bokmarknaden och har öppnat upp för många nya genrer, fantasy har fått mycket större plats och det känns väldigt bra.

Jag har läst alla böckerna på engelska och rekommenderar starkt att alla andra gör det också. Till dem som redan läst dem på svenska: läs dem gärna på engelska också, det är värt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar