lördag 10 december 2011

Jane Eyre - Charlotte Bronte


Här är en av klassikerna som jag kände att jag bara var tvungen att läsa. Jag hade hört mycket men den var inte alls som jag väntade mig, den var så mycket bättre!

Jane Eyre får vi följa under hela hennes uppväxt, hur hon blir illa behandlad som ung, hur hon skickas till en skola där hon hittar en enda vän som sedan dör alldeles för tidigt och mycket mycket mer.
Hon är mycket religiös och ambitiös och avancerar inom skolvärlden. Men till slut väljer hon att gå vidare och lämna skolan där hon spenderat så mycket av sitt liv. Hon söker arbete som guvernant och får jobb på Thornfield, hon ska vara guvernant för lilla Adéle.
Men saker och ting blir inte som hon tänkt: hon blir intresserad av herrn i huset, Mr Rochester, något som strider mot hennes principer. Känslorna är dock ömsesidiga och kärleken blommar helt och fullt. Den lilla flickan som mått så dåligt under sin uppväxt får äntligen uppleva sann lycka.

Men det varar inte länge, för Mr Rochester gömmer en hemlighet i ett torn på Thornfield.

Mer än så tänker jag inte skriva. Men boken får helt klart 5 av 5 stjärnor, den är helt otrolig. Dock rekommenderar jag starkt att man läser den på engelska eller att man läser nyöversättningen då originalöversättningen på svenska lämnar en hel del att önska.

Jane Eyre på engelska i pocketversion finns att köpa på adlibris för 52 kronor, tryck här. 

Jag rekommenderar ALLA att läsa den här boken, den är tankvärd och fantastiskt skriven. Det är sannerligen ett mästerverk.

Svenska pocket 44 kronor:
Nytryck - klicka här.
Klassiskt - klicka här. 

Vill samtidigt pusha för den här underbara filmatiseringen av den här boken! I den här tycker jag att man har fångat karaktärerna på ett väldigt bra sätt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar